دوره 6، شماره 10 - ( 9-1399 )                   جلد 6 شماره 10 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hossinlou M, Jadidi H. Evaluation of the effectiveness of motivation management on academic resilience and academic procrastination of female high school students. JNIP 2020; 6 (10) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-335-fa.html
حسینلو مژگان، جدیدی هوشنگ. بررسی اثربخشی مدیریت انگیزش بر تاب‌آوری تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 6 (10) :1-16

URL: http://jnip.ir/article-1-335-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (3413 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت انگیزش بر تاب‌آوری تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی دانش ­آموزان بود. پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی، دارای گروه کنترل همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود که افراد به ‌صورت تصادفی در گروه‌های کنترل و آزمایش جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه‌ی اول شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از بین مناطق 22 گانه آموزشی منطقه 5 آموزش‌وپرورش شهر تهران انتخاب شد. تعداد دانش‌آموزان در گروه کنترل شامل 15 نفر و در گروه آزمایش 17 نفر بودند که پس از انجام پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه تقسیم‌شده بودند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه تاب­آوری تحصیلی ساموئلز (2004) همچنین مقیاس تعلل ورزی تحصیلی تاکمن و سکستون (1989) بودند. سپس دانش‌آموزان گروه آزمایش آموزش‌های لازم را هفته‌ای یک‌بار طی 8 جلسه 1 و نیم‌ساعته دریافت کرده و پس‌آزمون از هردو گروه به عمل آمد. براساس تجزیه‌وتحلیل یافته‌های موجود در پژوهش بین گروه کنترل و گروه آزمایش در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب که آموزش مدیریت انگیزش با 95/0 اطمینان باعث افزایش تاب‌آوری تحصیلی و کاهش تعلل ­ورزی تحصیلی شده است. با توجه به یافته‌های پژوهش درمیابیم آموزش مدیریت انگیزش برای افزایش تاب‌آوری تحصیلی دانش ­آموزان مفید واقع می‌شود و توان مقابله با مشکلات تحصیلی را در دانش­ آمو­زان افزایش می‌دهد همچنین با دست‌کاری سطح انگیزش تعلل ورزی دانش­ آموزان و به تعویق انداختن تکالیف درسی کاهش می‌یابد.
متن کامل [PDF 936 kb]   (660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/26 | ویرایش نهایی: 1399/6/26 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb