Shaghaghi L. Evaluate the effectiveness of the solution to the mothers of children with attention deficit hyperactivity and improve quality of life. JNIP 2021; 7 (11) :1-15
URL:
http://jnip.ir/article-1-425-fa.html
شقاقی لیلا. بررسی اثر بخشی آموزش حلمساله به مادران کودکان بیش فعال و نقص توجه بر بهبود کیفیت زندگی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-425-fa.html
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پردیس، واحد خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1835 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش حل مساله به مادران کودکان بیش فعال و نقص توجه بر بهبود کیفیت زندگی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بودکه دانشآموزان 4 دبستان از منطقه دو تهران که مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه حل مسئله، گروه آموزش خانواده و یک گروه کنترل بدون درمان. والدین هر سه گروه، پرسشنامههای: مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین) ،حل مسئله هپنر و بیکر، کیفیت زندگی 36 سوالی (SF-36)، تنیدگی والدین PSI و پرسشنامه زناشویی انریچ، را تکمیل نمودند و بعد از آموزش پرسشنامهها با استفاده از روش کواریانس مورد تجزیه و تحلیل گرفت. نتایج نشان داد آموزش حل مسأله بهتر از آموزش فرزندپروری، کیفیت زندگی والدین و سلامت روان مادران کودکان مبتلا به ADHD را افزایش میدهد و روابط والدین این کودکان را بهبود میبخشد و تنیدگی والدینی در والدین کودکان مبتلا به ADHD را کاهش میدهد . مداخله حل مسئله بهتر از مداخله فرزندپروری بود و به صورت جامع میتواند درمانهای دیگر را زیر مجموعه خود قرار دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10