دوره 5، شماره 9 - ( 6-1399 )                   جلد 5 شماره 9 صفحات 7-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zendehdel S, Mohammadi Saremi M. The relationship between parental perfectionism and self concept and identity style of high school male students. JNIP 2020; 5 (9) :1-7
URL: http://jnip.ir/article-1-475-fa.html
زنده‌دل سجاد، محمدی سارمی سیده مریم. رابطه کمال‌گرایی والدین با خودپنداره و سبک هویت دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 5 (9) :1-7

URL: http://jnip.ir/article-1-475-fa.html


کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی؛ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده:   (2299 مشاهده)
هدف این پژوهش، تعیین رابطه کمال‌گرایی والدین با خودپنداره و سبک هویت دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن را کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های فارابی، امام خمینی و شهید درزی شهر قائم‌شهر به تعداد 730 نفر تشکیل می­دادند که تعداد 130 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها در این پژوهش پرسش­نامه کمال‌گرایی اهواز با 27 سوال، پرسش­نامه خودپنداره تنسی با 84 سوال و پرسش­نامه سبک هویت برزونسکی (1992) با 40 سوال می­باشد که روایی و پایایی ابزارها مورد تایید قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­ همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین کمال‌گرایی والدین با خودپنداره (457/0ـ) و سبک هویت دانش­آموزان (406/0-) رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین کمال­گرایی والدین با سبک­های هویتی اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی نیز رابطه معناداری وجود دارد: نتایج نشان داد با افزایش کمال­گرایی والدین، خودپنداره و سبک­های هویتی دانش­آموزان ارتقاء می­یابد. بنابراین به مدیران و مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد می­شود که در برنامه‌های انجمن اولیاء و مربیان، خانواده را نسبت به روش‌های تربیتی آگاه و از پیامدهای هر یک از این روش‌ها مطلع سازند.
متن کامل [PDF 238 kb]   (535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/2 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb