دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 28-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirpoor A H, Ebrahimi moghadam H. The effectiveness of life skills training on marital satisfaction and life expectancy of people with AIDS. JNIP 2017; 1 (1) :21-28
URL: http://jnip.ir/article-1-48-fa.html
شیر پور امیر حسین، ابراهیمی مقدم حسین. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی و امید به زندگی در افراد مبتلا به ایدز . فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1395; 1 (1) :21-28

URL: http://jnip.ir/article-1-48-fa.html


چکیده:   (7248 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: آموزش مهارتهای زندگی از راه‌های مؤثر در درمان افراد مبتلا به ایدز می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر افزایش رضایت زناشویی و امید به زندگی افراد دارای ایدز بود.
مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه این تحقیق کلیه افراد مبتلا به ایدز مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهر قم بودند. نمونه شامل 20 نفر که به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل با تعداد برابر (10 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ و مقیاس امید به زندگی میلر استفاده شد که آزمودنی های هر دو گروه قبل و بعد از آموزش آن‌ها را تکمیل نمودند. آزمودنی های گروه آزمایشی به مدت 2 ماه مهارت‌های زندگی شامل مهارت‌های خودآگاهی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی، حل مسأله، تصمیم‌گیری، مقابله با خلق منفی و مدیریت استرس را آموزش دیدند.
یافته‌ها: داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی رضایت زناشویی و امید به زندگی را به طور مثبت و معنی‌داری در گروه آزمایشی افزایش داده، در حالی‌که گروه کنترل هیچ تغییر معنی‌داری را در پس آزمون نشان ندادند.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، می‌توان پیشنهاد کرد که برای افزایش رضایت زناشویی و امید به زندگی افراد مبتلا به ایدز می‌توان از مداخله آموزش مهارت‌های زندگی استفاده نمود.
متن کامل [PDF 629 kb]   (2649 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/26 | ویرایش نهایی: 1395/11/25 | پذیرش: 1395/12/27 | انتشار: 1395/12/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb