دوره 6، شماره 10 - ( 9-1399 )                   جلد 6 شماره 10 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri Rostami S A. The Relationship between Social Adaptation and Self-Efficacy with the Use of Social Networks in Fourth Grade Elementary Students in Behshahr. JNIP 2020; 6 (10) :1-8
URL: http://jnip.ir/article-1-484-fa.html
میری رستمی سیده عاطفه. رابطه سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی مقطع چهارم شهرستان بهشهر. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 6 (10) :1-8

URL: http://jnip.ir/article-1-484-fa.html


کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی. آموزش و پرورش استان مازندران (شهرستان بهشهر)
چکیده:   (2526 مشاهده)
با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه­های اجتماعی در بین افراد جامعه بخصوص دانش ­آموزان لذا نیاز به پژوهش در این زمینه از ضروریات می­باشد. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی رابطه سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی شهرستان بهشهر می­ باشد. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان ابتدایی شهرستان بهشهر به تعداد 1450 نفر بودند که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 306 نفر با روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسش­نامه سازگاری اجتماعی سینها و سنگ، پرسش­نامه خودکارآمدی عمومی و پرسش­نامه میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی بود. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون‌های همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخۀ 20 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد  بین سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی با میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی در دانشجویان رابطه معکوس و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی با ضریب بتا 567/0- =β بیشترین رابطه را با میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی دارد. بین سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و استفاده از شبکه­ های اجتماعی در دانش آموزان برحسب جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه‌گیری اینکه میزان استفاده از شبکه­ های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی دانش آموزان تاثیر منفی دارد. لذا به مسئولان دانشگاه پیشنهاد می­شود که با برنامه­ ریزی­ های علمی و منسجم، کارگاه ­های آموزشی برای والدین و دانش ­آموزان به منظور معایب استفاده افراطی از شبکه­ های اجتماعی و همچنین استفاده صحیح از شبکه­ های اجتماعی برگزار نمایند، تا از این طریق باعث افزایش سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی در دانش آموزان شوند.
متن کامل [PDF 1216 kb]   (587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/4 | ویرایش نهایی: 1400/3/19 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb