Alahdini Hesaroieuh M, molayi P, molayi N. The effectiveness of positive psychology training on self-efficacy and interpersonal emotion regulation in chronic mental patients. JNIP 2021; 9 (13) :1-13
URL:
http://jnip.ir/article-1-542-fa.html
الله دینی حصاروئیه مهناز، مولایی پرنیان، مولایی نزارعلی. اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر ارتقاءخودکارآمدی و تنظیم هیجان میان فردی در بیماران روانی مزمن. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 9 (13) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-542-fa.html
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد واحد زاهدان
چکیده: (2393 مشاهده)
پژوهشحاضر با هدف بررسی آموزش روانشناسی مثبت نگر بربهبودخودکارآمدیوتنظیم هیجان میان فردی بیماران روانی مزمن انجام شد.روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون وپس آزمون باگروه کنترل بود.جامعه این پژوهش را کلیه بیماران روانی مزمن در مرکز شبانه روزی روزبه زاهدان درسال 1400-99 13تشکیل دادند.30 بیمار به شیوه دردسترس وبه صورت تصادفی در دوگروهآزمایش(15نفر)وگروه کنترل (15نفر)گمارده شدند. گروه آزمایش برنامهی آموزشی روانشناسی مثبت نگر رادر هشت جلسه 90 دقیقهای(هرهفتهدوجلسه)دریافت کرد.وگروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد.بیماران به پرسشنامه خودکارآمدیچسنی وپرسشنامه تنظیم هیجان میان فردیهافمن پاسخ دادند.دادهها با استفاده ازروش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافتهها نشان داد با کنترل اثرپیش آزمون بین میانگین نمرات پس آزمون گروهآزمایش وکنترل درمتغیرهای خودکارآمدی درمقابله با مشکلات وتنظیم هیجان میان فردی تفاوت معناداری وجوددارد.درمجموع نتایج نشان دادآموزش روانشناسی مثبت نگر بربهبودخودکارآمدی درمقابله بامشکلات وتنظیمهیجان میانفردی بیماران روانی مزمن تاثیر مثبت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/17 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10