[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 11، شماره 15 - ( 12-1400 ) ::
جلد 11 شماره 15 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه منبع کنترل درونی و ذهن آگاهی با سلامت روان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه
روح‌اله بابالویی، علیرضا جعفری*، امیر حسین خوشنام
استادیار گروه مشاوره .واحد ابهر .دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر .ایران
چکیده:   (181 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منبع کنترل درونی و ذهن آگاهی با سلامت روان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان رباط کریم بود. روش مورد استفاده در این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. در این پژوهش جامعه آماری را کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان رباط کریم تشکیل می‌داد و از این میان با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای نمونه‌ای به اندازه 90 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد منبع کنترل راتر (1966)، ذهن آگاهی براون و رایان (2003) و سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1972) استفاده شد. به منظور سنجش پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای هر یک از پرسشنامه‌ها بالای 0.7 به دست آمد؛ همچنین به منظور سنجش روایی از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه‌ها به تائید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) انجام پذیرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل درونی با سلامت روانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. بدین معنا دانش آموزانی که منبع کنترل درونی دارند از سلامت روانی بیشتر برخوردارند. بین ذهن آگاهی با سلامت روانی رابطه معنادار وجود دارد. بدین معنا دانش‌آموزانی که ذهن آگاهی دارند از سلامت روانی بیشتر برخوردارند. به منظور پیش بینی سلامت روان دانش آموزان براساس منبع کنترل درونی و ذهن آگاهی از روش همزمان تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. متغیر پیش بین منبع کنترل درونی، قادر به پیش بینی سلامت روان است. لازم به ذکر است در این مدل ذهن آگاهی معنادار نبود.
واژه‌های کلیدی: منبع کنترل، دهن آگاهی، سلامت روان، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 503 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/20 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

babaloei R, Jafary A, Khoshnam A H. Relationship between internal control source and mindfulness with mental health of high school male students. JNIP. 2022; 11 (15) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-640-fa.html

بابالویی روح‌اله، جعفری علیرضا، خوشنام امیر حسین. رابطه منبع کنترل درونی و ذهن آگاهی با سلامت روان دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1400; 11 (15) :13-1

URL: http://jnip.ir/article-1-640-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 15 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4410