دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 17 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaei S, Aminisefat F, Safaei Majd M, Imankhah R. Investigating the relationship between positive thoughts with self-confidence and active learning. JNIP 2022; 13 (17) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-732-fa.html
نخعی سمیه، امینی‌صفت فاطمه، صفایی‌مجد معصومه، ایمانخواه رضا. بررسی رابطه‌ی افکار مثبت با خودباوری و یادگیری فعال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 13 (17) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-732-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد اسلامی، زابل، ایران
چکیده:   (1553 مشاهده)
سابقه و هدف: شواهد نشان داده است که داشتن افکار مثبت با تاثیری که بر روی میزان خودباوری افراد دارد منجر به بهبود یادگیری در افراد و شکل‌گیری عزت‌نفس افراد می‌شود لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان داشتن افکار مثبت و احساس خود ‌باوری و یادگیری فعال صورت پذیرفت.
مواد و روش ‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی تعداد ۱۹۰ دانش‌آموز پایه هفتم، هشتم و نهم مدارس شهرستان زهک، سیستان و بلوچستان، در سال ۱۴۰۱ انجام پذیرفت. دانش‌ آموزان با استفاده از پرسشنامه ‌های حاوی سوالات مربوط به افکار مثبت، خودباوری و یادگیری فعال مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت داده ‌ها وارد نرم ‌افزار  SPSS V22 قرار گرفته و آنالیز شدند.
یافته ‌ها: میانگین سنی شرکت‌ کنندگان ۸۷/۰ ± ۲۴/۱۴ سال و کمترین و بیشترین سن به ترتیب ۱۳ و ۱۶ سال بود. ۵/۵۰٪ دانش‌آموزان دختر بودند. نتایج حاکی از آن بود که بین متغیر نمره افکار مثبت افراد شرکت‌ کننده در مطالعه حاضر و نمره خودباوری آنها همبستگی معنی دار مشاهده شد(p=0.000 ، r=0.674) در نتیجه مشخص شد که با افزایش نمره افکار مثبت دانش‌ آموزان، میانگین نمره خودباوری آنها نیز افزایش می‌یافت. همچنین همبستگی قابل ‌ملاحظه ‌ای میان نمره افکار مثبت با متغیر یادگیری فعال دانش ‌آموزان یافت شد(p=0.000 ، r=0.712) به ‌طوریکه دانش ‌آموزانی که نمره افکار مثبت بالاتری داشتند به ‌طور قابل ‌ملاحظه ‌ای میانگین نمره یادگیری فعال بیشتری نیز داشتند. حال آنکه میان متغیرهای سن و پایه ‌تحصیلی دانش‌ آموزان با نمره افکار مثبت، خودباوری و یادگیری فعال مشاهده نشد. با این‌حال دانش ‌آموزان دختر نمره افکار مثبت بالاتری نسبت به دانش ‌آموزان پسر داشتند (P= 0.007) اما میانگین نمره دریافتی خودباوری و یادگیری فعال در دو جنس تفاوت قابل‌ ملاحظه‌ای نداشت(P>0.05).
بحث و نتیجه ‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که داشتن افکار مثبت در دانش‌ آموزان با افزایش میزان خودباوری و یادگیری فعال آنها همراهی دارد.
 
متن کامل [PDF 365 kb]   (607 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/21 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb