Mohammadi Kamalabadi N. Investigating self-regulation skill training on increasing preparation for the exam (case study: female secondary school students in district 15 of Tehran). JNIP 2022; 14 (18) :1-38
URL:
http://jnip.ir/article-1-811-fa.html
محمدی کمال آبادی نسرین. بررسی آموزش مهارت خودتنظیمی بر افزایش آمادگی برای امتحان(مورد مطالعه: دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 15 شهر تهران). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 14 (18) :1-38
URL: http://jnip.ir/article-1-811-fa.html
کارشناسی ارشد مشاوره، گرایش مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (1219 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مهارت خودتنظیمی بر افزایش آمادگی برای امتحان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 15 شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلّیهی دانشآموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهر تهران در سالتحصیلی 92-1391 تشکیل دادهبود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، دانشآموزانی که نمرات اهمالکاری تحصیلی بالایی داشتند، 30 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جایگزین شدند. به شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (1986) استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت، بدین صورت که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر افزایش آمادگی برای امتحان دانشآموزان اثربخش بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر بر افزایش آمادگی برای امتحان دانشآموزان تاثیرگذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/9/20 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/9/15