فتحی زهرا. پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس چشمانداز زمان و طرحوارههای ناسازگار اولیه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 14 (18) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-817-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی، گرایش عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران
چکیده: (895 مشاهده)
زمینه و هدف:این پژوهش تحت عنوان پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس چشمانداز زمان و طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشجویان انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری دادهها همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس (2300) نفرمیباشند. روش پژوهش: در راستای اجرای این پژوهش، حجم نمونه 250 نفر و به شیوهی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد که پرسشنامه 15 سؤالی فرسودگی تحصیلی مسلش - فرم دانشجویان میباشد و پایایی پرسشنامه با ش از آلفای کرونباخ با ضریب پایایی 83/0 مورد تأیید قرار گرفت و سیاهه 56 آیتمی چشمانداز زمان زیمباردو و پرسشنامه 75 سؤالی فرم کوتاه طرحواره یانگ انتخاب گردید. در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که در فرضیه اول از بین ابعاد چشمانداز زمان، گذشته منفی بهصورت مثبت و آینده و حال لذتگرا بهصورت منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی را در دانشجویان پیشبینی میکند و در آزمون فرضیه دوم چنین نتیجهگیری شد که از بین ابعاد طرحوارههای ناسازگار اولیه، بریدگی/طرد، گوش به زنگی و محدودیتهای مختل بهصورت مثبت و معنادار فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را پیشبینی میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/4 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/9/15