دوره 14، شماره 18 - ( 9-1401 )                   جلد 14 شماره 18 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi Z. Predicting students' academic burnout based on time perspective and initial maladaptive schemas. JNIP 2022; 14 (18) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-817-fa.html
فتحی زهرا. پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس چشم‌انداز زمان و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 14 (18) :1-15

URL: http://jnip.ir/article-1-817-fa.html


کارشناس ارشد روان‌شناسی، گرایش عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران
چکیده:   (895 مشاهده)
زمینه و هدف:این پژوهش تحت عنوان پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اساس چشم‌انداز زمان و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه دانشجویان انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده­ها همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس (2300) نفرمی­باشند. روش پژوهش: در راستای اجرای این پژوهش، حجم نمونه 250 نفر و به شیوه­ی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش‌نامه می­باشد که پرسش‌نامه 15 سؤالی فرسودگی تحصیلی مسلش - فرم دانشجویان می­باشد و پایایی پرسش‌نامه با ش از آلفای کرونباخ با ضریب پایایی 83/0 مورد تأیید قرار گرفت و سیاهه 56 آیتمی چشم­انداز زمان زیمباردو و پرسش‌نامه 75 سؤالی فرم کوتاه طرح‌واره یانگ انتخاب گردید. در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخص­های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. یافته­ها: نتایج نشان داد که در فرضیه اول از بین ابعاد چشم‌انداز زمان، گذشته منفی به‌صورت مثبت و آینده و حال لذت‌گرا به‌صورت منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی را در دانشجویان پیش‌بینی می­کند و در آزمون فرضیه دوم چنین نتیجه‌گیری شد که از بین ابعاد طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه، بریدگی/طرد، گوش به زنگی و محدودیت‌های مختل به‌صورت مثبت و معنادار فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را پیش‌بینی می­کند.  
 
متن کامل [PDF 499 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/4 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb