Rahmani N, Talaei M, Hadianfard H. Comparison of Maladaptive Schemas, Metacognitive and Meta-emotional Components in Individuals with Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder and Healthy Individuals. JNIP 2023; 15 (19) :1-13
URL:
http://jnip.ir/article-1-852-fa.html
رحمانی نگین، طلائی مریم، هادیانفرد حبیب. مقایسه طرحوارههای ناسازگار، مؤلفههای فراشناختی و فراهیجانی در افراد مبتلا به اختلال کم توجهی - بیش فعالی و افراد سالم. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-852-fa.html
کارشناسیارشد روانشناسیبالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (1200 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کمتوجهی – بیشفعالی الگویی از مشکلات است که معمولاً در کودکی ایجاد میشود ولی ممکن است در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند و به ناکامیهای شغلی و تحصیلی بیانجامد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارههای ناسازگار، باورهای فراشناختی و فراهیجانی مثبت در افراد مبتلا به اختلال کمتوجهی-بیشفعالی و افراد سالم اجرا گردید. روش بررسی: طرح پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل بزرگسالان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی و بزرگسالان سالم در سال 1400 بود که از این تعداد، 60 نفر شامل 30 بزرگسال مبتلا به اختلال و 30 بزرگسال سالم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و پرسشنامههای پژوهش یعنی طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ، 2005) و باورهای فراشناخت و فراهیجان مثبت (بیر و مونته، 2010) را تکمیل نمودند. تحلیل دادهها با استفاده از روش T مستقل و در بستر نرم افزار SPSS نسخه 26 صورت گرفت. سطح معناداری آزمونها نیز برابر با 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که طرحوارههای ناسازگار بزرگسالان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی در هر 5 حوزه بریدگی و طرد (001/0p<)، خودگردانی و عملکرد مختل (001/0p<)، حد و مرزهای مختل (001/0p<)، دیگر جهتمندی (001/0p<) و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (001/0p<) بیشتر از بزرگسالان عادی و میانگین نمرات فراشناخت و فراهیجان مثبت بزرگسالان عادی بیشتر از بزرگسالان مبتلا به این اختلال بود (001/0p<). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش میتوان با شناسایی طرحوارههای ناسازگار و باورهای فراشناختی و فراهیجانی مثبت به بهبود نشانگان اختلال کمتوجهی – بیشفعالی در بزرگسالان کمک نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/29 | ویرایش نهایی: 1401/11/29 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10