دوره 15، شماره 19 - ( 12-1401 )                   جلد 15 شماره 19 صفحات 19-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zandipour F. Social Skills Modeling Based on Psychological Well-Being, Loneliness, Anger Management in Deaf Children. JNIP 2023; 15 (19) :1-19
URL: http://jnip.ir/article-1-890-fa.html
زندی پور فاطمه. مدل‌یابی مهارت‌های اجتماعی بر پایه بهزیستی روان‌شناختی، احساس تنهایی، مدیریت خشم در کودکان ناشنوا. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19) :1-19

URL: http://jnip.ir/article-1-890-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
چکیده:   (684 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی مهارت­های اجتماعی بر پایه بهزیستی روان­شناختی، احساس تنهایی، مدیریت خشم در کودکان ناشنوا انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی-علی و جامعه آماری شامل کلیه کودکان ناشنوا مقطع دوره دوم دبستان در رده سنی 10-13 ساله در سال تحصیلی 1401-1400 بود. بدین منظور، نمونه­ای به حجم 211 کودک به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید و پرسشنامه­های مهارت­های اجتماعی، بهزیستی روان­شناختی، احساس تنهایی و مدیریت خشم در اختیار آنان قرار گرفت. داده­های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 26 و Smart PLS3 با شاخص همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده­ها نشان داد که بین مهارت­های اجتماعی با احساس تنهایی (r=-0.407) و مدیریت خشم (r=-0.18) همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین احساس تنهایی و مهارت­های اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد(t=1.967) (ß=-0.155). متغیر بهزیستی روان­شناختی نیز با متغیرهای این پژوهش شامل احساس تنهایی و مهارت­های اجتماعی همبستگی و رابطه معناداری را نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر و تعیین نقش میانجی­گرانه بهزیستی روان­شناختی نشان داد اثر غیر مستقیم بهزیستی روان­شناختی بر مهارت­های اجتماعی از مسیر مدیریت خشم ß=0.007) معنادار نبوده است، اما از مسیر احساس تنهایی (ß=-0.039) معنی­دار می­باشد. با توجه با نقش کنترل احساس تنهایی در ارتقای بهزیستی روان­شناختی و مهارت­های اجتماعی در کودکان ناشنوا از مداخله­های درمانی و آموزش­های روان­شناسی و مشاوره­ای می­توان در این زمینه بهره برد.
 
متن کامل [PDF 778 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/12 | ویرایش نهایی: 1402/2/17 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb