دوره 16، شماره 20 - ( 3-1402 )                   جلد 16 شماره 20 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saeidifar M, Saeidifar A, Yasemi F. The Relationship Between Mindfulness and Academic Achievement Based on the Mediating Role of Attention Control in Students. JNIP 2023; 16 (20)
URL: http://jnip.ir/article-1-902-fa.html
سعیدی‌فر محمد، سعیدی‌فر عهدیه، یاسمی فاطمه. رابطه ذهن‌آگاهی با پیشرفت تحصیلی براساس نقش میانجی کنترل توجه در دانش‌آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 16 (20)

URL: http://jnip.ir/article-1-902-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد قرچک، دانشگاه پیام نور، قرچک، ایران
چکیده:   (612 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی ذهن‌آگاهی با پیشرفت تحصیلی بر اساس نقش میانجی کنترل توجه دانش‌آموزان در سال 1400 انجام شد. جامعه‌آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم تهران در سال تحصیلی 1401-1400 می‌باشند. تعداد اعضای نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 365  نفر در نظر گرفته شده که به صورت نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از مقیاس کنترل توجه دریبری و رید (2002)، پرسشنامه ذهن‌آگاهی فرایبورگ و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1994) بدست آمد. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شاخصه‌ای مرکزی، چولگی و کشیدگی) و آمار استنباطی (مدلیابی معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین ذهن‌آگاهی و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی کنترل توجه در دانش‌آموزان رابطه وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 676 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/22 | ویرایش نهایی: 1402/2/23 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb