دوره 15، شماره 19 - ( 12-1401 )                   جلد 15 شماره 19 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghublou S, AslFattahi B. The Relationship Between Parenting Methods and the Academic Performance of Female High School Students. JNIP 2023; 15 (19)
URL: http://jnip.ir/article-1-912-fa.html
یعقوب‌لو سعیده، اصل‌فتاحی بهرام. رابطه‌ی شیوه‌های فرزندپروری با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 15 (19)

URL: http://jnip.ir/article-1-912-fa.html


کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
چکیده:   (726 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبک‌های فرزندپروری با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه‌ی اول شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 می‌باشد که 168 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند، پس از ریزش پرسشنامه‌ها، تعداد نمونه‌ی باقیمانده 156 نفر بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه‌های سبک‌های فرزندپروری بامریند (1972) که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بود استفاده شد. همچنین برای اندازه‌گیری عملکرد تحصیلی از معدل کارنامه‌ی ماهانه‌ی دانش‌آموزان استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23  بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین سبک‌های فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن بود که بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه و مستبدانه با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
 
متن کامل [PDF 789 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/28 | ویرایش نهایی: 1402/4/17 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb