اثربخشی آموزش مثبت اندیشی برافزایش تعلق برباشگاه وفرسودگی ورزشی دانشآموزان ورزشکار پسرمقطع دوم متوسطه ناحیه 3 شهرتبریز
|
سمیه تبریزی، علی جلیلی، مهرداد ساسانی*، هادی اسمخانی اکبری نژاد، اکبر رازی |
دکتری مشاوره و مدرس دانشگاه غیر انتفاعی میزان، تبریز، ایران |
|
چکیده: (468 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مثبت اندیشی بر افزایش تعلق بر باشگاه و فرسودگی ورزشی دانش آموزان ورزشکار پسر مقطع دوم متوسطه شهرتبریز میباشد. روش تحقیق نیمه آزمایشی و بصورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانشآموز در قالب دو گروه میباشد شامل 20 دانشآموز به عنوان گروه آزمایشی و 20 دانشآموز به عنوان گروه کنترل، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 30 دقیقهای، هفتهای دوبار در جلسات گروهی آموزش مثبت اندیشی شرکت کردند و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه احساس تعلق به باشگاه (بری،بتی،وات،2004) پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی (1998) میشود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مثبت اندیشی تاثیر معناداری بر احساس تعلق به باشگاه در بین دانشآموزان ورزشکار داشت .نتیجه گیری: آموزش مثبت اندیشی میتواند احساس تعلق به باشگاه را بهبود بخشد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود از این برنامه برای بهبود احساس تعلق به باشگاه دانشآموزان ورزشکار استفاده شود. |
|
واژههای کلیدی: مثبت اندیشی، دانش آموزان پسر دبیرستان، احساس تعلق به باشگاه، ورزشکار |
|
متن کامل [PDF 1262 kb]
(116 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/7 | ویرایش نهایی: 1400/9/7 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|