تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی
|
غلامرضا محمدی فرهمند* |
کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران |
|
چکیده: (304 مشاهده) |
هدف: این پژوهش با هدف، تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی انجام شد. روش: به لحاظ هدف، توصیفی (غیرآزمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر قدس در سال تحصیلی 1400-1399 کـه مشغول به تحصیل هستند، بودند. از جامعه آماری پژوهش حاضر، تعداد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 148 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه تجدیدنظر شده پنج عاملی شخصیتی نئو فرم کوتاه استفاده شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی رابطه وجود دارد. نتیجهگیری: ضریب همبستگی مقیاس روان رونجوری با پیشرفت تحصیلی منفی و معکوس بوده اما بین باقی خرده مقیاسهای ویژگی شخصیتی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: ویژگی های شخصیتی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان پایه اول ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 262 kb]
(118 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/11/9 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|