دوره 19، شماره 23 - ( 12-1402 )                   جلد 19 شماره 23 صفحات 11-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khabir L, Taghizadeh K. The Validation of of Trait Self-Objectification Questionnaire (TSOQ). JNIP 2024; 19 (23)
URL: http://jnip.ir/article-1-1091-fa.html
خبیر لیلا، تقی زاده کوثر. اعتبار یابی پرسشنامه‌ی ویژگی خودشئ‌گرایی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23)

URL: http://jnip.ir/article-1-1091-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (40 مشاهده)
نگریستن به شکل بدن زنان به‌عنوان یک کالا و شیء جنسی سبب بروز رفتارهای نابهنجاری در زنان شده است که یکی از پیامدهای این رویکرد، این است که دختران وزنان خود را شیء تلقی کنند. با توجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر باهدف بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه‌ی ویژگی خودشئ‌گرایی انجام شد. بدین منظور، 200 نفر از افراد مؤنث 18 سال و بالاتر مراجعه‌کننده به باشگاه‌های ورزشی شهر شیراز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های ویژگی خود شیءگرایی و نگرانی نسبت به تصویر بدن پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه‌ی ویژگی خود شیءگرایی به شیوه‌ی همسانی درونی، همبستگی دونیمه سازی اسپیرمن-براون و گاتمن بررسی شد که برای عامل ظاهر مدار ضرایب 81/0، 82/0 و 82/0  محاسبه شد و ضرایب 85/0، 84/0 و 86/0 برای عامل صلاحیت مدار برآورد گردید. همچنین روایی این پرسشنامه به روش تحلیل عامل تأییدی و روایی هم‌زمان، با پرسشنامه‌ی نگرانی نسبت تصویر بدن محاسبه شد. در تحلیل عامل تأییدی، نشان داد که داده‌های این تحقیق با مدل دوعاملی پرسشنامه‌ی ویژگی خود شیءگرایی برازش دارد. ضرایب همبستگی نمره‌ی کل ویژگی خود شیءگرایی با نمره‌ی کل‌نگرانی درباره‌ی تصویر بدن (40/0r=)، و زیر مقیاس‌های نارضایتی از ظاهر (42/0r=) و تداخل در عملکرد اجتماعی (39/0r=) معنادار بود. نتیجه نهایی این‌که فرم فارسی پرسشنامه‌ی ویژگی خود شیءگرایی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و از این ابزار می‌توان در موقعیت‌های بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 822 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/7 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb