[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 ) ::
جلد 7 شماره 11 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و هوش هیجانی دانش آموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه
فاطمه جمشیدی*
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده:   (667 مشاهده)
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و هوش هیجانی دانش‌آموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه در سال 1396 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش­آموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی بودند که به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزش شطرنج دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمع­آوری داده­ها بر اساس پرسشنامه ادراک حل مساله (هپنر و پترسون، 1982) و پرسشنامه هوش هیجانی (ماورولی و همکاران، 2008) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم‌افزار spss23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد آموزش شطرنج موجب بهبود "اعتماد به حل مساله" و "کنترل شخصی" دانش­آموزان دختر پایه‌های چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه شده است و این در حالی است که از نظر "سبک گرایش- اجتناب" تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش شطرنج موجب بهبود هوش هیجانی و مولفه های آن در دانش آموزان دختر پایه های چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه شده است.  لذا آموزش شطرنج به عنوان یک گزینه در برنامه درسی دانش‌آموزان مورد تائید است و می‌تواند به عنوان یک روش مداخله مناسب به کار رود.
واژه‌های کلیدی: آموزش شطرنج، ادراک حل مساله، هوش هیجانی، اختلال ریاضی
متن کامل [PDF 722 kb]   (201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/3 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi F. The Effect of Chess Education on Perceived Problem Solving and Emotional Intelligenceamong Female Students with Dyscalculia. JNIP. 2021; 7 (11) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-478-fa.html

جمشیدی فاطمه. اثربخشی آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و هوش هیجانی دانش آموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :16-1

URL: http://jnip.ir/article-1-478-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 11 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4422