Jamshidi F. The Effect of Chess Education on Perceived Problem Solving and Emotional Intelligenceamong Female Students with Dyscalculia. JNIP 2021; 7 (11) :1-16
URL:
http://jnip.ir/article-1-478-fa.html
جمشیدی فاطمه. اثربخشی آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و هوش هیجانی دانش آموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 7 (11) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-478-fa.html
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده: (1522 مشاهده)
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش شطرنج بر ادراک حل مساله و هوش هیجانی دانشآموزان دختر دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه در سال 1396 صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایههای چهارم تا ششم ابتدایی بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 60 دقیقهای آموزش شطرنج دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه ادراک حل مساله (هپنر و پترسون، 1982) و پرسشنامه هوش هیجانی (ماورولی و همکاران، 2008) استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار spss23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد آموزش شطرنج موجب بهبود "اعتماد به حل مساله" و "کنترل شخصی" دانشآموزان دختر پایههای چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه شده است و این در حالی است که از نظر "سبک گرایش- اجتناب" تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش شطرنج موجب بهبود هوش هیجانی و مولفه های آن در دانش آموزان دختر پایه های چهارم تا ششم دارای اختلال ریاضی شهرستان ساوه شده است. لذا آموزش شطرنج به عنوان یک گزینه در برنامه درسی دانشآموزان مورد تائید است و میتواند به عنوان یک روش مداخله مناسب به کار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/3/3 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10