دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 17 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد کارافرینی، گرایش کسب و کار، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1702 مشاهده)
تشخیص و درمان به موقع بیش فعالی می­تواند نقش مهمی در حل مشکلات دانش­ آموزان داشته باشد و  با توجه به اینکه شخصیت کودکان قبل از هفت سالگی شکل می­گیرد و حساسیت موضوع برآن شدیم این اختلال را مورد بررسی قرار دهیم. هدف از انجام این پژوهش کیفی ، بهبود نسبی اختلال بیش ­فعالی/کم توجهی دانش­ آموز مقطع پیش­ دبستانی بوده است. روش پژوهش، مورد پژوهی(مطالعه موردی) و شیوه ­ی اجرای آن اقدام پژوهی بوده است. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش با استفاده از روش­های علمی چون مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و با استفاده از منابع مختلف مانند کتاب­ها، مجلات، پایان نامه­ ها و ...اطلاعات لازم در رابطه با مشکل موجود جمع ­آوری و با تجذیه و تحلیل آن­ها عوامل موثر در ایجاد مساله شناسایی شد. با توجه به نتایج تحقیق عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و خانوادگی و توارث و ژنتیک به عنوان عوامل موثر در بروز مشکل تشخیص داده شدند و در نتیجه، روش­های بازی ­درمانی، فنون شناختی، تمرین­های تعادل و توازن، آرام سازی، تقویت تمرکز و ...برای درمان این اختلال انتخاب گردیدند. بعد از اطمینان یافتن از اعتبار راه­ حل­ های انتخابی با استفاده از پارامترهای مختلف و با همراهی والدین، راه­حل­ها به مرحله اجرا درآمد و بر اساس شواهد موجود و با کمک پرسشنامه کانرز والدین، مشخص گردید اختلال بیش ­فعالی/کم ­توجهی تا حدودی بهبود یافته و از میزان رفتار تکانشی کاسته شده است. بنابراین یافته­ های تحقیق نشان داد که ترکیبی از روش­های بالا در درمان فرد موثر واقع شده است.
 
متن کامل [PDF 540 kb]   (2028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/30 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.