[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 ) ::
جلد 13 شماره 17 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه راهکارهایی جهت بهبود مشکل بیش فعالی/بی توجهی در کودکان(مطالعه موردی: محصلین دوره پیش دبستانی )
لیلا کریمی*، آرزو غفوری
کارشناس ارشد کارافرینی، گرایش کسب و کار، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (209 مشاهده)
تشخیص و درمان به موقع بیش فعالی می­تواند نقش مهمی در حل مشکلات دانش­ آموزان داشته باشد و  با توجه به اینکه شخصیت کودکان قبل از هفت سالگی شکل می­گیرد و حساسیت موضوع برآن شدیم این اختلال را مورد بررسی قرار دهیم. هدف از انجام این پژوهش کیفی ، بهبود نسبی اختلال بیش ­فعالی/کم توجهی دانش­ آموز مقطع پیش­ دبستانی بوده است. روش پژوهش، مورد پژوهی(مطالعه موردی) و شیوه ­ی اجرای آن اقدام پژوهی بوده است. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش با استفاده از روش­های علمی چون مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و با استفاده از منابع مختلف مانند کتاب­ها، مجلات، پایان نامه­ ها و ...اطلاعات لازم در رابطه با مشکل موجود جمع ­آوری و با تجذیه و تحلیل آن­ها عوامل موثر در ایجاد مساله شناسایی شد. با توجه به نتایج تحقیق عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و خانوادگی و توارث و ژنتیک به عنوان عوامل موثر در بروز مشکل تشخیص داده شدند و در نتیجه، روش­های بازی ­درمانی، فنون شناختی، تمرین­های تعادل و توازن، آرام سازی، تقویت تمرکز و ...برای درمان این اختلال انتخاب گردیدند. بعد از اطمینان یافتن از اعتبار راه­ حل­ های انتخابی با استفاده از پارامترهای مختلف و با همراهی والدین، راه­حل­ها به مرحله اجرا درآمد و بر اساس شواهد موجود و با کمک پرسشنامه کانرز والدین، مشخص گردید اختلال بیش ­فعالی/کم ­توجهی تا حدودی بهبود یافته و از میزان رفتار تکانشی کاسته شده است. بنابراین یافته­ های تحقیق نشان داد که ترکیبی از روش­های بالا در درمان فرد موثر واقع شده است.
 
واژه‌های کلیدی: بیش فعالی(ADHD)، کم توجهی، مشکلات تحصیلی، خانواده و کودک، مقطع پیش دبستان
متن کامل [PDF 540 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/30 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi L, Ghafouri A. Providing solutions to improve the problem of hyperactivity/inattention in children (case study: preschool students). JNIP. 2022; 13 (17) :1-18
URL: http://jnip.ir/article-1-751-fa.html

کریمی لیلا، غفوری آرزو. ارائه راهکارهایی جهت بهبود مشکل بیش فعالی/بی توجهی در کودکان(مطالعه موردی: محصلین دوره پیش دبستانی ). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 13 (17) :18-1

URL: http://jnip.ir/article-1-751-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4463