Karimi L, Ghafouri A. Providing solutions to improve the problem of hyperactivity/inattention in children (case study: preschool students). JNIP 2022; 13 (17) :1-18
URL:
http://jnip.ir/article-1-751-fa.html
کریمی لیلا، غفوری آرزو. ارائه راهکارهایی جهت بهبود مشکل بیش فعالی/بی توجهی در کودکان(مطالعه موردی: محصلین دوره پیش دبستانی ). فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 13 (17) :1-18
URL: http://jnip.ir/article-1-751-fa.html
کارشناس ارشد کارافرینی، گرایش کسب و کار، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (2263 مشاهده)
تشخیص و درمان به موقع بیش فعالی میتواند نقش مهمی در حل مشکلات دانش آموزان داشته باشد و با توجه به اینکه شخصیت کودکان قبل از هفت سالگی شکل میگیرد و حساسیت موضوع برآن شدیم این اختلال را مورد بررسی قرار دهیم. هدف از انجام این پژوهش کیفی ، بهبود نسبی اختلال بیش فعالی/کم توجهی دانش آموز مقطع پیش دبستانی بوده است. روش پژوهش، مورد پژوهی(مطالعه موردی) و شیوه ی اجرای آن اقدام پژوهی بوده است. به منظور پاسخ به سوالات پژوهش با استفاده از روشهای علمی چون مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه و با استفاده از منابع مختلف مانند کتابها، مجلات، پایان نامه ها و ...اطلاعات لازم در رابطه با مشکل موجود جمع آوری و با تجذیه و تحلیل آنها عوامل موثر در ایجاد مساله شناسایی شد. با توجه به نتایج تحقیق عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و خانوادگی و توارث و ژنتیک به عنوان عوامل موثر در بروز مشکل تشخیص داده شدند و در نتیجه، روشهای بازی درمانی، فنون شناختی، تمرینهای تعادل و توازن، آرام سازی، تقویت تمرکز و ...برای درمان این اختلال انتخاب گردیدند. بعد از اطمینان یافتن از اعتبار راه حل های انتخابی با استفاده از پارامترهای مختلف و با همراهی والدین، راهحلها به مرحله اجرا درآمد و بر اساس شواهد موجود و با کمک پرسشنامه کانرز والدین، مشخص گردید اختلال بیش فعالی/کم توجهی تا حدودی بهبود یافته و از میزان رفتار تکانشی کاسته شده است. بنابراین یافته های تحقیق نشان داد که ترکیبی از روشهای بالا در درمان فرد موثر واقع شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/5/30 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10