Moatamedi R, Bidari L, Morovati E. The Effectiveness of Non-Violent Communication on Parent-Child Conflicts and Parental Competence, Parents of First Secondary Students in Hashtgerd City. JNIP 2023; 18 (22)
URL:
http://jnip.ir/article-1-1044-fa.html
معتمدی رؤیا، بیداری لیلا، مروتی الهام. اثربخشی ارتباط بدون خشونت بر تعارضات والد-فرزند و صلاحیت والدینی، والدین دانشآموزان متوسطه اول شهر هشتگرد. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22)
URL: http://jnip.ir/article-1-1044-fa.html
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب
چکیده: (1212 مشاهده)
هدفها: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارتباط بدون خشونت بر تعارضات والد_فرزند و صلاحیت والدینی، والدین دانشآموزان متوسطه شهر هشتگرد، انجام گردید.مواد و روشها: روش این پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. که از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 30 نفر شامل والدین دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر هشتگرد در سال تحصیلی 1403-1402 انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. شرکتکنندگان گروه مداخله، برنامه آموزش مهارت ارتباط بدون خشونت را در ده جلسهی 60 دقیقهای و هفتهای دو روز دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. ابزار استفاده شده جهت جمعآوری دادهها: پرسشنامه تعارض والد_ فرزند، رابین و فاستر (1989) در فرم والدینی و پرسشنامه احساس صلاحیت والدینی گیلباد-والستن و واندرزمن ، (1978) و جهت مداخله مهارت ارتباط بدون خشونت، در ده جلسه دو ساعته هفتهای دو جلسه در مدرسه به والدین آموزش داده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها :در این مطالعه از دو روش آماری در سطح توصیفی و در سطح استنباطی از تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS.26 استفاده گردید.یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرههای تعارضات والد_ فرزند در گروه آزمایش با گروه کنترل ازنظر آماری (001/0P<) تفاوت معناداری دارد و در گروه آزمایش تعارض کاهش داشته است. همچنین میانگین نمرههای صلاحیت والدینی در گروه آزمایش با گروه کنترل ازنظر آماری (001/0P<) تفاوت معناداری دارد و در گروه آزمایش افزایش صلاحیت والدینی را نشان داد .و نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس تفاوت میانگین زیرمقیاسهای صلاحیت والدینی، والدین دانشآموزان در گروههای مطالعه نشان داد که میانگینهای پسآزمون زیرمقیاسهای کارآمدی و رضایت که در گروه آزمایش تحت آموزش ارتباط بدون خشونت قرار داشتند، در مقایسه با گروه کنترل که تحت آموزش ارتباط بدون خشونت قرار نداشتند، افزایش داشته است.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ارتباط بدون خشونت بر تعارضات والد- فرزند و صلاحیت والدینی اثر معناداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/11/8 | ویرایش نهایی: 1402/11/8 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10