Madadi M, Manavipour D. Comparison of Emotional Balance and Interpersonal Sensitivity among Normal Students and Students with Disabilities in Garmsar City. JNIP 2024; 19 (23) :1-9
URL:
http://jnip.ir/article-1-1098-fa.html
مددی مونا، معنوی پور داود. مقایسه تعادل عاطفی و حساسیت بین فردی در بین دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای معلولیت شهرستان گرمسار. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1098-fa.html
دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، ایران
چکیده: (478 مشاهده)
هدف مقاله حاضر مقایسه تعادل عاطفی و حساسیت بین فردی در بین دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای معلولیت شهرستان گرمسار بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسهای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانشآموز (45 دانشآموز دارای معلولیت و 45 دانشآموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حساسیت بین فردی بویس و پاپکر و تعادل عاطفی برادبورن استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از شاخصهای توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان دارای معلولیت و عادی در حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد یافتههای پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان دارای معلولیت درزمینه مهارتهای بین فردی-ارتباطی و کاستیهایی در رشد عاطفی است. ازآنجاییکه عملکرد تحصیلی و مهارت بین فردی و عاطفی دانش آموزان ممکن است بهطور متقابل بر هم تأثیر بگذارند، لذا شناخت ویژگیهای اجتماعی و عاطفی دانش آموزان دارای معلولیت ازجمله گامهای اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش آموزان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/2/21 | ویرایش نهایی: 1403/2/21 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10