دوره 19، شماره 23 - ( 12-1402 )                   جلد 19 شماره 23 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madadi M, Manavipour D. Comparison of Emotional Balance and Interpersonal Sensitivity among Normal Students and Students with Disabilities in Garmsar City. JNIP 2024; 19 (23) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1098-fa.html
مددی مونا، معنوی پور داود. مقایسه تعادل عاطفی و حساسیت بین فردی در بین دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای معلولیت شهرستان گرمسار. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-9

URL: http://jnip.ir/article-1-1098-fa.html


دکترای روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، ایران
چکیده:   (478 مشاهده)
هدف مقاله حاضر مقایسه تعادل عاطفی و حساسیت بین فردی در بین دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای معلولیت شهرستان گرمسار بود. روش این پژوهش از نوع علی-مقایسه‌­ای است. نمونه این پژوهش شامل 90 دانش‌آموز (45 دانش‌آموز دارای معلولیت و 45 دانش‌آموز عادی به شیوه همتاسازی) بود که به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌­آوری داده‌­ها از پرسشنامه­‌های حساسیت بین فردی بویس و پاپکر و تعادل عاطفی برادبورن استفاده شد. داده­‌های به‌دست‌آمده با استفاده از شاخص­‌های توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان دارای معلولیت و عادی در حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد یافته‌­های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان دارای معلولیت درزمینه  مهارت­‌های بین فردی-ارتباطی و کاستی­‌هایی در رشد عاطفی است. ازآنجایی‌که عملکرد تحصیلی و مهارت بین فردی و عاطفی دانش آموزان ممکن است به‌طور متقابل بر هم تأثیر بگذارند، لذا شناخت ویژگی­‌های اجتماعی و عاطفی دانش آموزان دارای معلولیت ازجمله گام­‌های اساسی در فرآیند تشخیص و بازپروری این دانش آموزان است.
 
متن کامل [PDF 974 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/21 | ویرایش نهایی: 1403/2/21 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb