دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehnezhad Behrestaghi S, Shoghi B, Heydari Parchkohi A. Presenting the Conceptual Model of Artificial Intelligence in the Country's Education System: Antecedents and Consequences. JNIP 2024; 20 (24) :1-17
URL: http://jnip.ir/article-1-1109-fa.html
صالح نژاد بهرستاقی صابر، شوقی بهزاد، حیدری پرچکوهی علی. ارائه مدل به‌کارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزش‌وپرورش کشور: پیشایندها و پیامدها. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-17

URL: http://jnip.ir/article-1-1109-fa.html


دکتری تخصصی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد شهید مفتح، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (240 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل به‌کارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزش‌وپرورش کشور با در نظر گرفتن پیشایندها و پیامدها انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش را سه بخش اسناد و مدارک علمی، بخش کیفی (خبرگان) و بخش کمی (مدیران مدارس شهر تهران) تشکیل دادند. حجم نمونه در بخش کیفی شامل 18 خبره بود که با استفاده از اصل اشباع و روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. همچنین در بخش کمی، 265 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شدند. در بخش کیفی این پژوهش برای گردآوری داده‌­ها از مصاحبه­‌های نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی از پرسش­نامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در بخش کیفی برای محاسبه روایی ازنظر خبرگان و برای محاسبه پایایی از توافق درون موضوعی و همچنین توافق بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن داده‌های بخش کیفی بود. همچنین، به­‌منظور تعیین روایی پرسش­نامه از روایی محتوایی و سازه و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. روش تحلیل داده‌­ها در بخش کیفی تحلیل مضمون با نرم‌افزار MAXQDA 2020 بود. در بخش کمی با توجه به سؤال‌­های پژوهش از روش‌­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه‌­ای و تحلیل عاملی تأییدی) با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-V23 و SMART PLS استفاده شد. یافته‌­های پژوهش نشان داد پیشایند­های به‌کارگیری هوش مصنوعی در نظام آموزش‌وپرورش کشور شامل توانمندسازی معلمان، زیرساخت‌­های فنی و پذیرش امنیت داده و پیامد­های آن شامل کیفیت آموزش، کیفیت ارزشیابی و خلق یاددهی/یادگیری بود، همچنین بر اساس پیشایندها و پیامدهای شناسایی‌شده مدل پژوهش طراحی شد که از اعتبار مناسبی برخوردار بود.
متن کامل [PDF 1477 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/30 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb