[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 75-86 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش شیوه های فرزند پروری بر پرخاشگری و خودکارآمدی نوجوانان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان نسیم شهر
شهین طاهر زاده*
چکیده:   (1316 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: هر خانواده شیوه‌­های خاصی را در تربیت فردی و اجتماعی فرزندان خویش به کار می­‌گیرد. این شیوه­‌ها که شیوه‌­های فرزندپروری نامیده می­‌شوند، فرد متأثر از عوامل مختلفی از جمله زیستی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش شیوه های فرزند پروری بر پرخاشگری و خود کار آمدی نوجوانان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان نسیم شهر در سال تحصیلی 96-95انجام  گرفته است.
مواد و روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول مدارس دولتی شهرستان نسیم شهر که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل می باشند را تشکیل می دهند. نمونه مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل تعداد30 نفر از جامعه آماری دانش آموزان مدارس دولتی مقطع متوسطه اول در پایه های هفتم، هشتم و نهم (هر پایه 10 نفر) می باشد. روش نمونه جامعه آماری در دو گروه کنترل (15نفر )و گروه آزمایشی (15نفر) انتخاب شده اند. نمونه گیری در این پژوهش به این صورت که از بین دانش آموزان مقطع متوسطه اول به صورت  تصادفی طبقه ای از جدول مورگان و فرمول کوکران انتخاب شده اند.  ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه خودکارآمدی شرر و پرخاشگری باس و پری می باشد. همچنین، والدین گروه آزمایشی طی هشت جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش شیوه‌های فرزند پروری قرار گرفتند، اما والدین گروه کنترل مداخله ای در یافت نکرده اند. پس از اتمام جلسات آموزش، مجدداً از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده‌های  پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل  قرار گرفتند.
یافته ها:
نتایج نشان داد، شیوه‌های فرزند پروری بر پرخاشگری و خود کارآمدی نوجوانان دختر تأثیر معنی­‌داری دارد (0/05>p).
بحث و نتیجه گیری: در نتیجه با توجه به تأثیر شیوه‌های فرزند پروری بر پرخاشگری و خود کارآمدی که اهمیت ویژه ای بر دانش آموزان دختر دارد، آموزش این شیوه‌‌ها برای والدین در سطوح مختلف و جنسیت (پسر- دختر ) توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: پرخاشگری، خود کار آمدی، شیوه های فرزند پروری
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۶/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


طاهر زاده شهین. اثر بخشی آموزش شیوه های فرزند پروری بر پرخاشگری و خودکارآمدی نوجوانان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان نسیم شهر. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1396; 1 (3) :75-86

URL: http://jnip.ir/article-1-111-fa.html



دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 3901