Mahdavi F, Nik Amal M, Dastfarzh M. The Effect of Neurofeedback on the Listening Memory of 6 to 12-Year-Old Male Students. JNIP 2024; 19 (23) :1-10
URL:
http://jnip.ir/article-1-1118-fa.html
مهدوی فاطمه، نیک آمال میترا، دست فرژ مبینا. تأثیر نوروفیدبک بر حافظه شنیداری دانش آموزان پسر 6 تا 12 ساله. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1118-fa.html
استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (374 مشاهده)
حافظه شنیداری یکی از مؤلفههای مهم و مؤثر یادگیری است که تقویت آن برای دانش آموزان مؤثر است. حافظه فعال شنیداری میتواند نقش مستقیمی در اکتساب زبان کودکان داشته باشد و مهارتهای آن بسیار مرتبط با رشد جوانب مهم زبان مانند اکتساب واژگان میباشد. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر حافظه شنیداری کودکان دبستانی پسر انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر کرج در سال 1399-1400 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر از دانش آموزان که در خرده مقیاسهای شنیداری آزمون حافظه بالینی وکسلر دو انحراف معیار پایینتر از میانگین را دریافت کردند؛ بهصورت تصادفی، در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای به کار گرفتهشده عبارتاند از: خرده آزمون فراخنای ارقام وکسلر (نسخه کودکان) بود و ده جلسه نوروفیدبک به روش دیموس (2005) بهصورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان مداخله، مجدداً دو گروه با آزمون مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر بهبود حافظه شنیداری در گروه آزمایش اثربخش بود (05/0>P). با توجه به یافتهها میتوان گفت که نوروفیدبک بهعنوان یک ابزار مؤثر برای ارتقای تواناییهای شناختی و کارکردهای ذهنی مؤثر واقع میشود لذا استفاده از آن در حوزههای مربوطه پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/13 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10