دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zayer M, Mehrabi Pari S, Fouladi S. The Effect of Solution-Oriented Therapy on the Anxiety of Entrance Exam Students. JNIP 2024; 20 (24) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1121-fa.html
تأثیر درمان راه‌حل محور بر اضطراب دانش‌آموزان کنکوری. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-9

URL: http://jnip.ir/article-1-1121-fa.html


چکیده:   (121 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان راه‌حل محور بر اضطراب دانش‌آموزان کنکوری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش‌آموزان کنکوری در نیمه اول سال ۱۴۰۲ در شهر سمنان تشکیل دادند. مواد و روش‌ کار: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. برای غربال کردن نوجوانان از مقیاس اضطراب بک و مصاحبه بالینی بر مبنای DSM 5 استفاده شد و از میان افرادی که بالاترین نمره در افسردگی را کسب کرده بودند جهت شرکت در این آزمایش دعوت به عمل آمد.تعداد ۶۳ نفر از کسانی که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودن انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش یعنی مبتلایان به اضطراب فراگیر و گروه کنترل به‌صورت ۲ گروه ، گروه 15 نفره آزمایش و گروه 15 نفره کنترل قرار گرفتند .پس از جایگزینی آزمودنی‌های پژوهش در گروه‌های مداخله و شاهد، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه یک ساعته و به شیوه گروهی درمان راه‌حل محور کوتاه‌مدت را دریافت کردند اما گروه کنترل تا پایان فرایند پژوهش درمانی این درمان را دریافت ننمودند در لیست انتظار برای دوره‌های درمانی بعدی قرار گرفتند بعد از پایان جلسات درمانی، گروه آزمایش و گروه کنترل پرسشنامه اضطراب بک را مجدداً پر نمودند. یافته‌ها: نخستین یافته پژوهش این نکته بود که درمان راه‌حل محور کوتاه‌مدت به شیوه انجام‌شده بر کاهش نشانگان اضطراب تأثیر چشم‌گیری دارد؛ و یافته دیگر این نکته بود که فاصله ناچیز بین نمرات گروه کنترل و گروه آزمایش، به جهت مداخله درمانی در گروه آزمایش و هم‌چنین بالاتر رفتن نمره افسردگی گروه کنترل اینک به فاصله‌ی چشمگیری تبدیل‌شده بود. بحث و نتیجه‌گیری: درمان راه‌حل محور کوتاه‌مدت بر کاهش نشانگان اضطراب دانش‌آموزان کنکوری مؤثر است.
متن کامل [PDF 780 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/19 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb