فولادی شیوا، زایر مهدی، محرابی پری سحر. تأثیر درمان راهحل محور بر اضطراب دانشآموزان کنکوری. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1121-fa.html
استادیارگروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده: (922 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان راهحل محور بر اضطراب دانشآموزان کنکوری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان کنکوری در نیمه اول سال ۱۴۰۲ در شهر سمنان تشکیل دادند. مواد و روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. برای غربال کردن نوجوانان از مقیاس اضطراب بک و مصاحبه بالینی بر مبنای DSM 5 استفاده شد و از میان افرادی که بالاترین نمره در افسردگی را کسب کرده بودند جهت شرکت در این آزمایش دعوت به عمل آمد.تعداد ۶۳ نفر از کسانی که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودن انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش یعنی مبتلایان به اضطراب فراگیر و گروه کنترل بهصورت ۲ گروه ، گروه 15 نفره آزمایش و گروه 15 نفره کنترل قرار گرفتند .پس از جایگزینی آزمودنیهای پژوهش در گروههای مداخله و شاهد، گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه یک ساعته و به شیوه گروهی درمان راهحل محور کوتاهمدت را دریافت کردند اما گروه کنترل تا پایان فرایند پژوهش درمانی این درمان را دریافت ننمودند در لیست انتظار برای دورههای درمانی بعدی قرار گرفتند بعد از پایان جلسات درمانی، گروه آزمایش و گروه کنترل پرسشنامه اضطراب بک را مجدداً پر نمودند. یافتهها: نخستین یافته پژوهش این نکته بود که درمان راهحل محور کوتاهمدت به شیوه انجامشده بر کاهش نشانگان اضطراب تأثیر چشمگیری دارد؛ و یافته دیگر این نکته بود که فاصله ناچیز بین نمرات گروه کنترل و گروه آزمایش، به جهت مداخله درمانی در گروه آزمایش و همچنین بالاتر رفتن نمره افسردگی گروه کنترل اینک به فاصلهی چشمگیری تبدیلشده بود. بحث و نتیجهگیری: درمان راهحل محور کوتاهمدت بر کاهش نشانگان اضطراب دانشآموزان کنکوری مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/19 | ویرایش نهایی: 1403/7/2 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10