دوره 20، شماره 24 - ( 3-1403 )                   جلد 20 شماره 24 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani M, Ghazanfari A. The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Ademic Adjustment, Academic Motivation and Self-Perception of Students with Learning Disabilities in Shahrekord. JNIP 2024; 20 (24) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-1133-fa.html
سلطانی مهسا، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری، انگیزش تحصیلی و خود ادراکی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری شهر شهرکرد. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 20 (24) :1-15

URL: http://jnip.ir/article-1-1133-fa.html


دکترای تخصصی روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
چکیده:   (442 مشاهده)
هدف این پژوهش اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری، انگیزش تحصیلی و خود ادراکی دانش‌­آموزان دارای اختلال یادگیری شهر شهرکرد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون-پس­‌آزمون دوگروهی (آزمایش- گواه) بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌­آموزان دارای اختلال یادگیری شهر شهرکرد تشکیل ­دادند. در این پژوهش از روش نمونه­‌گیری هدفمند استفاده گردید و جمعاً 30 نفر به­‌طور تصادفی انتخاب و در دو گروه (آزمایش و گواه) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سیریک (1984)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و خود ادراکی هارتر (1989) بود. مداخله آموزش تنظیم هیجان، طی 8جلسه 90دقیقه‌­ای در مورد گروه آزمایش اجرا شد و داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان برای متغیرهای سازگاری، انگیزش تحصیلی و خود ادراکی معنا­دار بوده است(01/0P<). و می‌توان گفت آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری(530/۰)، ، انگیزش تحصیلی (491/0) و خود ادراکی  (376/۰) دانش‌­آموزان اثربخش بوده است. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر ابعاد سازگاری (تحصیلی، اجتماعی، شخصی-هیجانی و دل‌بستگی به موسسه) معنا­دار بوده است(01/0P<) و می‌توان گفت آموزش تنظیم هیجان بر بعد تحصیلی (458/۰)،بعد اجتماعی (368/0)، بعد شخصی-هیجانی (301/0) و بعد دل‌بستگی به مدرسه  (289/۰)  اثربخش بوده است.نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر ابعاد انگیزش درونی معنا­دار بوده است(01/0P<) و می‌توان گفت آموزش تنظیم هیجان بر بعد انگیزش درونی(164/0) و بعد انگیزش درونی (141/۰)  اثربخش بوده است. بنابراین از آموزش تنظیم هیجان می‌توان برای افزایش سازگاری، انگیزش تحصیلی و خود ادراکی دانش آموزان مبتلابه اختلالات یادگیری استفاده نمود.
 
متن کامل [PDF 1197 kb]   (280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/7 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb