دوره 19، شماره 23 - ( 12-1402 )                   جلد 19 شماره 23 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marzoghpour H. Effectiveness of Positive Thinking Skill Training on the Resilience of Primary School Female Teachers in Abadan City. JNIP 2024; 19 (23) :1-10
URL: http://jnip.ir/article-1-1134-fa.html
مرزوق پور هدی. اثربخشی آموزش مهارت مثبت اندیشی بر تاب‌آوری معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان آبادان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-10

URL: http://jnip.ir/article-1-1134-fa.html


کارشناسی ارشد، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، خمین، ایران
چکیده:   (562 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارت مثبت اندیشی بر تاب‌آوری معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان آبادان در سال 1393 صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور از میان معلمان مذکور 200 نفر و از بین آن‌ها 40 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی، بر اساس آزمون تاب‌آوری (کانر و دیویدسون، 2003) شناسایی شدند و به‌طور تصادفی در 2 گروه 20 نفری گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه و 8 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در معرض متغیر مستقل- مهارت مثبت اندیشی- قرار گرفت. درحالی‌که از گروه کنترل فقط پیش‌آزمون و پس‌آزمون به عمل آمد. سپس هر دو گروه باهم مقایسه شدند. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج یافته‌ها نشان داد که آموزش مهارت مثبت اندیشی باعث افزایش تاب‌آوری معلمان می‌شود. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس مشخص نمود که مهارت مثبت اندیشی باعث تفاوت درگروه‌ها شده و نمره پس‌آزمون گروه آزمایش نسبت به نمره پس‌آزمون گروه کنترل افزایش داشته است. بنابراین روش مداخله‌ای روان‌شناسی مثبت‌نگرا می‌تواند تاب‌آوری معلمان را افزایش دهد.
 
متن کامل [PDF 707 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/7 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb