دوره 19، شماره 23 - ( 12-1402 )                   جلد 19 شماره 23 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghuol Ghol M S. Determining the Relationship between Social Adjustment of Female High School Students and Parenting Styles. JNIP 2024; 19 (23) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1135-fa.html
صادق‌القول ملیحه سادات. تعیین رابطه بین سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی با سبک‌های فرزند پروری. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 19 (23) :1-9

URL: http://jnip.ir/article-1-1135-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (891 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی با سبک‌های فرزند پروری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 و مادران آن‌ها می‌باشد که 200 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه‌های سبک‌های فرزند پروری بامریند (1972) و پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزان سینها و سینک (1993) که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23  بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با سبک‌های فرزند پروری مادران رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن بود که سبک‌های فرزند پروری مادران توان پیش‌بینی سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی را دارد. بدین‌صورت که سبک فرزند پروری قاطع و اطمینان‌بخش به‌صورت مثبت و سبک‌های فرزند پروری سهلگیر و مستبدانه به‌صورت منفی سازگاری اجتماعی را پیش‌بینی می‌کند.
 
متن کامل [PDF 884 kb]   (424 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/7 | پذیرش: 1402/12/10 | انتشار: 1402/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb