دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzabeigi A. Predicting Academic Resilience in Students Based on Academic Self-Efficacy: The Mediating Role of Academic Hope and Academic Optimism. JNIP 2024; 21 (25) :1-9
URL: http://jnip.ir/article-1-1186-fa.html
میرزابیگی احمد. پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی دانش آموزان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی امید تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-9

URL: http://jnip.ir/article-1-1186-fa.html


دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
چکیده:   (261 مشاهده)
مطالعه تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در موفقیت تحصیلی اهمیت بسزایی دارد. پژوهش حاضر باهدف مطالعه نقش میانجی امید تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان انجام شد. این پژوهش، مقطعی تحلیلی بود و نمونه‌ها 380 دانش‌آموز دوره متوسطه دوم ایلام در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و پس از اخذ رضایت در پژوهش حاضر شرکت داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی، امید تحصیلی، خوش‌بینی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی بودند. داده‌ها به روش تحلیل مسیر با نرم‌افزار SPSS نسخه 27 و AMOS نسخه 26 تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان داد بین خودکارآمدی تحصیلی و تاب‎‌آوری تحصیلی در سطح 5 درصد رابطه معنادار وجود دارد. بین امید تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین امید تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی در رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی نقش میانجی ایفا می‌کند. با توجه به تائید نقش میانجی امید تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی در پژوهش حاضر، توجه بیشتر به این متغیرها به‌عنوان یک عامل مهم در افزایش تاب‌آوری تحصیلی پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 1044 kb]   (133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb