دوره 22، شماره 26 - ( 9-1403 )                   جلد 22 شماره 26 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghiasi Z, Aghaie Galdiani P. Determining the Causal Model of Schematic Mentalities Based On Emotional Intelligence and Emotion Expression Styles Mediated By Strategic Thinking in Bank Employees. JNIP 2024; 22 (26) :1-12
URL: http://jnip.ir/article-1-1234-fa.html
غیاثی زینب، آقایی گلدیانی پرستو. تعیین مدل علی ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای بر اساس هوش هیجانی و سبک‌های ابراز هیجان با میانجیگری تفکر استراتژیک در کارمندان بانک‌ها. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-12

URL: http://jnip.ir/article-1-1234-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه دانش البرز، آبیک، ایران
چکیده:   (382 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف:  هدف از انجام این پژوهش تعیین مدل علی ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای بر اساس هوش  هیجانی و سبک‌های ابراز هیجان با میانجیگری تفکر استراتژیک در کارمندان بانک‌ها بود. مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی از نوع همبستگی (رابطه‌ای) بود. جامعه شامل کارمندان مرد 30 الی 45 ساله بانک‌های منطقه 1 شهر تهران بود که از میان آن‌ها 250 نفر به‌عنوان نمونه به‌صورت در دسترس انتخاب‌شده و پرسشنامه‌های ابراز گری هیجانی کینگ و امونز (1990)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004)، تفکر استراتژیک گلمن (2007) و ذهنیت‌­های طرح‌واره‌ای لابستل و همکاران (2010) را تکمیل نمودند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مدل برای اندازه­‌گیری متغیرهای پنهان از کفایت و برازش لازم نسبی برخوردار است. علاوه بر این تفکر استراتژیک و ذهنیت‌های طرح‌واره‌های دارای تناسب پیش‌بینی متوسط و قوی می‌باشند. همچنین 1/61 درصد از تغییرات متغیر تفکر استراتژیک توسط هوش هیجانی و سبک‌های ابزار هیجان و 4/70 درصد از تغییرات ذهنیت­‌های طرح‌واره‌ای توسط هوش هیجانی، سبک‌های ابزار هیجانی و تفکر استراتژیک تبیین می‌شود. بحث و نتیجه‌گیری: با تکیه‌بر ساختار تفکر استراتژیک و آموزش پذیر بودن آن؛ دخالت دادن این نوع تفکر می‌تواند مسیر رابطه­‌ی بین ذهنیت‌های طرح‌واره‌ای باهوش هیجانی و سبک‌های ابراز هیجان را بازتعریف نماید.
 
متن کامل [PDF 804 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb