دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد. ایران
چکیده: (347 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر بهمنظور اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر انگاره پردازی خودکشی و پذیرش اجتماعی نوجوانان انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 2938 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). از هر دو گروه پیش از شروع مداخله پیشآزمون به عمل آمد. برنامه آموزش خود شفقت ورزی در 7 جلسه 60 دقیقهای در طی یک ماه به آزمودنیهای گروه آزمایش ارائه گردید. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس افکار خودکشی بک و استیر (1991) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی کرون و مارلو (1960) بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس از SPSS نسخه 26 استفاده شد یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش خود شفقت ورزی بر انگاره پردازی خودکشی و پذیرش اجتماعی دانشآموزان دختر تأثیر معنیداری دارد و میزان اثر آن بر انگاره پردازی خودکشی بیشتر از پذیرش اجتماعی بود. بحث و نتیجهگیری: بنابراین آموزش خود شفقت ورزی میتواند از سوی روانشناسان و مشاوران مدارس بهمنظور کاهش انگاره پردازی خودکشی و افزایش پذیرش اجتماعی نوجوانان دختر استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10