دوره 21، شماره 25 - ( 6-1403 )                   جلد 21 شماره 25 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kord B. The Effectiveness of Self-Compassion Training On Suicidal Ideation and Social Acceptance of Adolescents Le. JNIP 2024; 21 (25) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-1237-fa.html
کرد بهمن. اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر انگاره پردازی خودکشی و پذیرش اجتماعی نوجوانان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 21 (25) :1-15

URL: http://jnip.ir/article-1-1237-fa.html


دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد. ایران
چکیده:   (347 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: پژوهش حاضر به‌منظور اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر انگاره پردازی خودکشی و پذیرش اجتماعی نوجوانان انجام شد. مواد و روش‌ کار: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 2938 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه­‌گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و خروج 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). از هر دو گروه پیش از شروع مداخله پیش‌آزمون به عمل آمد. برنامه آموزش خود شفقت ورزی در 7 جلسه 60 دقیقه‌­ای در طی یک ماه به آزمودنی­‌های گروه آزمایش ارائه گردید. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس افکار خودکشی بک و استیر (1991) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی کرون و مارلو (1960) بودند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها از آزمون­ تحلیل کوواریانس از SPSS نسخه 26 استفاده شد یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش خود شفقت ورزی بر انگاره پردازی خودکشی و پذیرش اجتماعی دانش‌­آموزان دختر تأثیر معنی‌داری دارد و میزان اثر آن بر انگاره پردازی خودکشی بیشتر از پذیرش اجتماعی بود. بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین آموزش خود شفقت ورزی می­تواند از سوی روانشناسان و مشاوران مدارس به‌منظور کاهش انگاره پردازی خودکشی و افزایش پذیرش اجتماعی نوجوانان دختر استفاده گردد.  
 
متن کامل [PDF 552 kb]   (172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb