دوره 22، شماره 26 - ( 9-1403 )                   جلد 22 شماره 26 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarian M, Hayati M. Effectiveness of Emotion-Focused Marital Enrichment Training on Intimacy and Sexual Satisfaction in Couples with Less Than 5 Years of Marriage. JNIP 2024; 22 (26) :1-15
URL: http://jnip.ir/article-1-1249-fa.html
اکبریان مصطفی، حیاتی مژگان. اثربخشی آموزش غنی‌سازی زندگی زناشویی مبتنی بر هیجان بر صمیمیت و رضایت جنسی زوجین کمتر از 5 سال زندگی مشترک. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-15

URL: http://jnip.ir/article-1-1249-fa.html


استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (271 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش غنی‌سازی روابط زوجین با رویکرد متمرکز بر هیجان بر صمیمیت و رضایت جنسی زوجین کمتر از 5 سال زندگی مشترک انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل همراه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زوجین کمتر از 5 سال زندگی مشترک مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1403 بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 40 نفر انتخاب و به‌طور تصادفی به یک گروه مداخله به روش آموزش غنی‌سازی روابط زوجین با رویکرد متمرکز بر هیجان و یک گروه کنترل، تقسیم شدند. جمع‌آوری داده‌ها بر اساس پرسشنامه صمیمیت (والکر و تامپسون، 1983) و رضایت جنسی (هادسون، 1981) انجام پذیرفت و از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری برای حذف اثر پیش‌آزمون با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد روش آموزش متمرکز بر هیجان بر نمرات صمیمیت زوجین کمتر از 5 سال زندگی مشترک تأثیر داشته است. همچنین نتایج نشان داد که روش آموزش غنی‌سازی روابط زوجین با رویکرد متمرکز بر هیجان باعث افزایش رضایت جنسی زوجین شد. ازاین‌رو بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که روش آموزش غنی‌سازی روابط زوجین متمرکز بر رویکرد هیجان مدار، الگویی اثربخش در زوجین است و می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی و یا آموزشی در برنامه‌های زوج‌درمانی به‌کاربرده شود.
 
متن کامل [PDF 651 kb]   (120 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/13 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb