پیشزمینه و هدف: آمار روزافزون وابستگی به مواد مخدر بخصوص اشاعه آن در بین نوجوانان و دانشآموزان نشان میدهد که نسل جوان و دانشآموز که باید در جهت سازندگی و پیشرفت جامعه مشارکت داشته باشند، در دام اعتیاد به هدر میرود. ازاینرو، لازم است بررسیهای وسیع و عمیق در مورد شناسایی عوامل زمینهساز اعتیاد انجام گیرد، لذا با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است در پژوهش حاضر هدف آموزش مهارتهای کنترل هیجان و کنترل خشم بر آمادگی به اعتیاد در دانشآموزان پرداخته شد. مواد و روش کار: روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر متوسطه دوم ناحیه 2 شهر زاهدان با تعداد 3500 نفر تشکیل دادند که نهایت تعداد 60 دانشآموز بهصورت تصادفی ساده در 3 گروه آزمایش با تعداد 45 نفر (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل با تعداد 15 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های آمادگی به اعتیاد وید و بوچر (۱۹۹۲)، و آزمون هیجان خواهی و پرسشنامه کنترل خشم استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. داده های حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون لوین و تحلیل کوواریانس از طریق نرمافزارهای SPSS23 صورت گرفت. یافتهها: با توجه به کمتر بودن سطح معناداری از 01/0 میتوان نتیجه گرفت واریانس های متغیر آمادگی اعتیاد همگن می باشند. بهعبارتدیگر بین متغیر آمادگی اعتیاد موردبررسی در بین دو گروه پیش از آزمون و پس از آزمون موردبررسی تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: یافته های بهدستآمده از نشان داد که آموزش مهارتهای کنترل هیجان و کنترل خشم سرکوبشده بر آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان پسر متوسطه دوم زاهدان مؤثر بود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |