دوره 22، شماره 26 - ( 9-1403 )                   جلد 22 شماره 26 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi S. Investigating the Effect of Teaching Emotion Control and Anger Control Skills on Students' Readiness for Addiction. JNIP 2024; 22 (26) :1-8
URL: http://jnip.ir/article-1-1258-fa.html
قاسمی سمیه. بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های کنترل هیجان و کنترل خشم بر آمادگی به اعتیاد در دانش‌آموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-8

URL: http://jnip.ir/article-1-1258-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خزر
چکیده:   (565 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: آمار روزافزون وابستگی به مواد مخدر بخصوص اشاعه آن در بین نوجوانان و دانش‌آموزان نشان می‌دهد که نسل جوان و دانش‌آموز که باید در جهت سازندگی و پیشرفت جامعه مشارکت داشته باشند، در دام اعتیاد به هدر می‌رود. ازاین‌رو، لازم است بررسی‌های وسیع و عمیق در مورد شناسایی عوامل زمینه‌ساز اعتیاد انجام گیرد، لذا با توجه به این‌که پیش­گیری بهتر از درمان است در پژوهش حاضر هدف آموزش مهارت‌های کنترل هیجان و کنترل خشم  بر آمادگی به اعتیاد در دانش‌آموزان پرداخته شد. مواد و روش‌ کار: روش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و آزمایش انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر متوسطه دوم ناحیه 2 شهر زاهدان با تعداد 3500 نفر تشکیل دادند که نهایت تعداد 60 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی ساده در 3 گروه آزمایش با تعداد 45 نفر (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل با تعداد 15 نفر به‌عنوان حجم نمونه  انتخاب گردید. جهت گردآوری داده­ ها از پرسشنامه­ های آمادگی به اعتیاد وید و بوچر (۱۹۹۲)، و آزمون هیجان خواهی و پرسشنامه کنترل خشم استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. داده­ های حاصل از پرسشنامه­ ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون لوین و تحلیل کوواریانس از طریق نرم‌افزارهای SPSS23 صورت گرفت. یافته‌ها: با توجه به کمتر بودن سطح معناداری از 01/0 می‌توان نتیجه گرفت واریانس­ های متغیر آمادگی اعتیاد همگن می­ باشند. به‌عبارت‌دیگر بین متغیر آمادگی اعتیاد موردبررسی در بین دو گروه پیش از آزمون و پس از آزمون موردبررسی تفاوت معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: یافته ­های به‌دست‌آمده از نشان داد که آموزش مهارت‌های کنترل هیجان و کنترل خشم سرکوب‌شده بر آمادگی به اعتیاد در دانش­ آموزان پسر متوسطه دوم زاهدان مؤثر بود.

متن کامل [PDF 463 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/16 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb