دوره 22، شماره 26 - ( 9-1403 )                   جلد 22 شماره 26 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi F, Zarif M, Eksir M. Comparison of Life Orientation, Mood States, and Marital Happiness in Parents of Children with Specific Learning Disabilities and Normal Children. JNIP 2024; 22 (26) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1262-fa.html
محمدی فائزه، ظریف محبوبه، اکسیر مهین. مقایسه جهت‌گیری زندگی، حالات خلقی و شادکامی زناشویی در والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص و کودکان عادی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-1262-fa.html


کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده:   (268 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف:  اختلالات یادگیری خاص، اختلالات عصبی-شناختی هستند که به‌طور قابل‌توجهی بر توانایی‌های تحصیلی کودکان تأثیر می‌گذارند که ممکن است جنبه‌های مختلف زندگی و روان‌شناختی والدین آن‌ها را نسبت به والدین کودکان عادی تحت تأثیر قرار دهد. ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف مقایسه جهت‌گیری زندگی، حالات خلقی و شادکامی زناشویی در والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص و کودکان عادی انجام شد. مواد و روش‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والدین دارای کودکان 7 تا 12 سال با اختلالات یادگیری خاص که به مراکز روانشناسی و روان‌پزشکی در مناطق مختلف شیراز مراجعه کرده‌ بودند و همچنین والدین کودکان عادی همین سن در مقطع دبستان از تمامی نواحی شیراز در سال 1403 بود. از بین والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص، 20 زوج و از بین والدین کودکان عادی نیز 20 زوج به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های جهت‌گیری زندگی شییر و کارور (1985)، حالات خلقی برومز (2007) و شادکامی زناشویی آزرین و همکاران (۱۹۷۳) بود. داده‌های به‌دست‌آمده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS.23  و با آزمون واریانس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که در جهت‌گیری زندگی، حالات خلقی و شادکامی زناشویی دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. به‌طوری‌که خوش‌بینی، حالات خلقی مثبت و شادکامی زناشویی والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص به‌طور معناداری کمتر از والدین کودکان عادی؛ و بدبینی و حالات خلقی منفی آن‌ها به‌طور معناداری بیشتر از والدین کودکان عادی بود (05/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده پیشنهاد می‌شود کارگاه‌های آموزشی برای والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص باهدف ارتقای جهت‌گیری زندگی، بهبود حالات خلقی و افزایش شادکامی زناشویی برگزار شود.
 
متن کامل [PDF 731 kb]   (80 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/2/2 | ویرایش نهایی: 1404/2/2 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb