Mohammadi F, Zarif M, Eksir M. Comparison of Life Orientation, Mood States, and Marital Happiness in Parents of Children with Specific Learning Disabilities and Normal Children. JNIP 2024; 22 (26) :1-13
URL:
http://jnip.ir/article-1-1262-fa.html
محمدی فائزه، ظریف محبوبه، اکسیر مهین. مقایسه جهتگیری زندگی، حالات خلقی و شادکامی زناشویی در والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص و کودکان عادی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 22 (26) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-1262-fa.html
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
چکیده: (268 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: اختلالات یادگیری خاص، اختلالات عصبی-شناختی هستند که بهطور قابلتوجهی بر تواناییهای تحصیلی کودکان تأثیر میگذارند که ممکن است جنبههای مختلف زندگی و روانشناختی والدین آنها را نسبت به والدین کودکان عادی تحت تأثیر قرار دهد. ازاینرو پژوهش حاضر باهدف مقایسه جهتگیری زندگی، حالات خلقی و شادکامی زناشویی در والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص و کودکان عادی انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والدین دارای کودکان 7 تا 12 سال با اختلالات یادگیری خاص که به مراکز روانشناسی و روانپزشکی در مناطق مختلف شیراز مراجعه کرده بودند و همچنین والدین کودکان عادی همین سن در مقطع دبستان از تمامی نواحی شیراز در سال 1403 بود. از بین والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص، 20 زوج و از بین والدین کودکان عادی نیز 20 زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای جهتگیری زندگی شییر و کارور (1985)، حالات خلقی برومز (2007) و شادکامی زناشویی آزرین و همکاران (۱۹۷۳) بود. دادههای بهدستآمده بهوسیله نرمافزار SPSS.23 و با آزمون واریانس تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در جهتگیری زندگی، حالات خلقی و شادکامی زناشویی دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد. بهطوریکه خوشبینی، حالات خلقی مثبت و شادکامی زناشویی والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص بهطور معناداری کمتر از والدین کودکان عادی؛ و بدبینی و حالات خلقی منفی آنها بهطور معناداری بیشتر از والدین کودکان عادی بود (05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی برای والدین کودکان مبتلابه اختلالات یادگیری خاص باهدف ارتقای جهتگیری زندگی، بهبود حالات خلقی و افزایش شادکامی زناشویی برگزار شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/2 | ویرایش نهایی: 1404/2/2 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/10