Shakarami M, Ahmadi M. The effectiveness of stress coping skills training on proactive resilience, cognitive disturbance, and emotion regulation in adolescent girls. JNIP 2025; 23 (27) :1-23
URL:
http://jnip.ir/article-1-1296-fa.html
شاکرمی محمد، احمدی مرضیه. اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با استرس بر انعطافپذیری کنشی، آشفتگی شناختی و کنترل عواطف دختران نوجوان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 23 (27) :1-23
URL: http://jnip.ir/article-1-1296-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
چکیده: (24 مشاهده)
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با استرس بر انعطافپذیری کنشی، آشفتگی شناختی و کنترل عواطف دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دختران نوجوان 13 تا 16 ساله مقطع متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها 40 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای راهبردهای مقابله با استرس لازاروس و فولکمن، انعطافپذیری کنشی کانر و دیویدسون، افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند و مقیاس کنترل عواطف ویلیامز و همکاران بود. برنامه آموزش مهارتهای مقابله با استرس طی 10 جلسه 90 دقیقهای فقط برای گروه آزمایش اجرا شد و دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مقابله با استرس بیشترین تاثیر را بر افزایش انعطافپذیری کنشی داشته و پس از آن بر بهبود کنترل عواطف و کاهش آشفتگی شناختی موثر بوده است. این آموزش با تاثیر 75 درصد بر انعطافپذیری کنشی، 66 درصد بر کنترل عواطف و 38 درصد بر کاهش آشفتگی شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل اثرگذار بوده است. بنابراین، میتوان از این آموزشها برای تقویت انعطافپذیری و مدیریت هیجانات دختران نوجوان و همچنین کاهش مشکلات روانشناختی آنان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/4/10 | ویرایش نهایی: 1404/6/21 | پذیرش: 1404/6/21 | انتشار: 1403/12/10