احمدی پور ف, Saeidmanesh . The Effectiveness of Attachment-Based Training for Mothers of 3- to 5-Year-Old Children on Children's Separation Anxiety Symptoms and Mothers' Parental Self-Efficacy Ask ChatGPT. JNIP 2025; 25 (29) :1-19
URL:
http://jnip.ir/article-1-1319-fa.html
احمدی پور فرخنده، سعیدمنش محسن. اثربخشی آموزش دلبستگی به مادران دارای فرزند سه تا پنج سال بر نشانه های اضطراب جدایی کودک و میزان خودکارآمدی والدینی مادران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1404; 25 (29) :1-19
URL: http://jnip.ir/article-1-1319-fa.html
گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
چکیده: (35 مشاهده)
اضطراب جدایی یکی از شایعترین اختلالات اضطرابی دوران کودکی است که میتواند عملکردهای مختلف کودک را مختل کند. دلبستگی ایمن نقش مهمی در کاهش این نشانهها و افزایش خودکارآمدی والدین دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش دلبستگی بر کاهش نشانههای اضطراب جدایی کودکان و افزایش خودکارآمدی والدینی مادران بود. مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری است. از میان والدین کودکان دارای علائم اضطراب جدایی، ۳۰ نفر به روش در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقهای آموزش دلبستگی دریافت کرد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اضطراب جدایی هان و خودکارآمدی والدینی دامکا بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد آموزش دلبستگی باعث کاهش معنادار نشانههای اضطراب جدایی کودکان و افزایش خودکارآمدی والدینی مادران در گروه آزمایش شد. این اثرات در پیگیری نیز پایدار بود. آموزش دلبستگی میتواند مداخلهای مؤثر برای کاهش اضطراب جدایی کودکان و ارتقای توانمندی والدین در فرزندپروری باشد. استفاده از رویکردهای مبتنی بر نظریه دلبستگی برای والدین توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/5/13 | ویرایش نهایی: 1404/6/26 | پذیرش: 1404/6/20 | انتشار: 1404/6/30