Rezaei E, Tavakoli M, Mousavi S. Lived Experiences of Mothers Working in the Health Sector during the Covid-19 Pandemic. JNIP 2025; 23 (27) :1-23
URL:
http://jnip.ir/article-1-1347-fa.html
رضایی الهام، توکلی مهتاب، موسوی سیدعلی. تجارب زیسته مادران شاغل در حوزه بهداشت در پاندمیک کووید-19. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1403; 23 (27) :1-23
URL: http://jnip.ir/article-1-1347-fa.html
گروه روانشناسی و مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
چکیده: (20 مشاهده)
هدف این پژوهش، کشف و تبیین تجربیات زیسته مادران شاغل در حوزه بهداشت در دوران پاندمی کووید-19 میباشد. این تحقیق با استفاده از رویکرد پدیدارشناسانه به بررسی ابعاد مختلف این تجربیات، از جمله چالشهای حرفهای، فشارهای خانوادگی، راهبردهای مقابلهای و پیامدهای روانی و اجتماعی ناشی از همزمانی نقشهای شغلی و مادری در شرایط بحرانی بهداشتی پرداخته است. از نظر روششناسی، این پژوهش کاربردی و کیفی است و در چارچوب پارادایمهای تفسیری قرار دارد. جامعه آماری شامل تمامی مادران شاغل در حوزه بهداشت در شهر اصفهان در بازه زمانی اردیبهشت تا خردادماه 1400 میباشد. برای انتخاب مصاحبهشوندگان، از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شده است. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری گردیده و برای سنجش روایی، از چهار معیار معتبر بودن، قابلیت اعتماد، انتقالپذیری و قابلیت تأیید بهره گرفته شده است. همچنین، پایایی ابزار با استفاده از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از پدیدارشناسی هرمنوتیکی (تأویلی) و با تأکید بر دیدگاه و روش ون منن صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشاندهنده مضامین فراگیر و متنوعی است که بر کیفیت زندگی و عملکرد این مادران تأثیر گذاشته است. یکی از مضامین اصلی، محدود شدن روابط است که به عنوان یک پیامد ارتباطی قابل مشاهده بوده و به تغییر نقشها و احساس گناه ناشی از شاغل بودن مادر مرتبط میشود. این احساس گناه منجر به گسلش عاطفی و بروز مشکلات خلقی در مادران و فرزندان آنها میگردد. علاوه بر این، مشکلات نظارتی و زمانی به عنوان پیامدهای رفتاری، همراه با افزایش سختگیریها و مشکلات رفتاری فرزندان، چالشهای جدی در مدیریت خانواده ایجاد کرده است. مادران همچنین با مشکلات بین فردی مانند دشواری در ایجاد دوستیها و مشکلات ارتباطی در محیطهای آموزشی و خانوادگی روبرو بودهاند که به کاهش انگیزه و بروز اهمالکاری در فرزندان منجر شده است. نگرانیهای والدینی ناشی از افزایش حجم کار و استفاده مفرط از فضای مجازی نیز بر مشکلات خلقی و عاطفی مادران تأثیرگذار بوده است. در نهایت، نبود شرایط مناسب یادگیری و مشکلات در بیان منظور، به شدت بر کیفیت آموزش و تعاملات اجتماعی خانوادهها تأثیر گذاشته و به وضوح چالشهای متعدد و عمیق مادران شاغل در این شرایط بحرانی را نمایان میسازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/28 | ویرایش نهایی: 1403/11/23 | پذیرش: 1403/12/5 | انتشار: 1403/12/10