دوره 25، شماره 29 - ( 6-1404 )                   جلد 25 شماره 29 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi Monfared S, Hejazi S N. The Effectiveness of Group Singing Training on Aggression and Self-Regulation of Music Students at The Khorramabad Conservatory of Fine Arts. JNIP 2025; 25 (29) :1-16
URL: http://jnip.ir/article-1-1354-fa.html
رشیدی منفرد سعید، حجازی سید نواب. اثر بخشی آموزش آواز گروهی بر پرخاشگری و خود‌تنظیمی دانش‌آموزان رشته موسیقی هنرستان هنرهای زیبای خرم آباد. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1404; 25 (29) :1-16

URL: http://jnip.ir/article-1-1354-fa.html


گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لرستان، ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثر­بخشی آموزش آواز گروهی بر پرخاشگری و خودتنظیمی دانش آموزان رشته موسیقی هنرستان هنرهای زیبا خرم­آباد بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی دانش آموزان رشته موسیقی هنرستان هنرهای زیبا شهرستان خرم‌آباد بود، که تعداد آنها در زمان انجام تحقیق حاضر 37 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی دردسترس تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) به عنوان گروه نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق از پرسشنامه‌های استاندارد خودتنظیمی بوفارد (1995) و پرسشنامه پرخاشگری آیزنک و گلین ویلسون (1975)، استفاده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، آزمون لون، تحلیل کوواریانس یک راهه (آنکوا) و تحلیل کووارانس دو راهه (مانکووا) جهت بررسی فرضیه های پژوهش با کمک نرم افزار SPSS ویراست 23 با میزان آلفا (مقدار خطای) 05/0 و سطح اطمینان 95 درصد (95%) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که آواز گروهی بر پرخاشگری و خود­تنظیمی دانش­آموزان رشته موسیقی هنرستان هنرهای زیبای خرم آباد موثر است. براساس یافته­های پژوهش حاضر نتیجه گرفته می­شود که آواز گروهی موجب کاهش پرخاشگری و افزایش خود­تنظیمی دانش­آموزان می‌شود. لذا این برنامه‌ها باید مورد توجه آموزش و پرورش شهرستان خرم‌آباد قرار گیرد تا در طرح‌ریزی رویکردهای درمانی و افزایش کارایی برای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 580 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/26 | ویرایش نهایی: 1404/6/9 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb