Mohajer Z, Houshyari J. Structural Model of The Effect of Academic Self-Efficacy and Time Management on Exam Anxiety with The Mediating Role of Achievement Motivation in Azad University Students. JNIP 2025; 25 (29) :1-22
URL:
http://jnip.ir/article-1-1365-fa.html
مهاجر زهرا سادات، هوشیاری جعفر. مدل ساختاری تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه آزاد. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1404; 25 (29) :1-22
URL: http://jnip.ir/article-1-1365-fa.html
گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده: (41 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری تأثیر خودکارآمدی تحصیلی و مدیریت زمان بر اضطراب امتحان با نقش میانجی انگیزه پیشرفت انجام پذیرفت. بر این اساس، نوع پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس نوع داده از نوع تحقیقات کمی با روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تهران نفر بودند که از میان آنها، تعداد 380 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (جمالی و همکاران، 1392)، مدیریت زمان (بریتون و تسر، 1991)، اضطراب امتحان(فریدمن و جاکوب ،1997) و انگیزه پیشرفت (هرمنس، 1970) استفاده شد که همه پرسشنامهها از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. لازم به ذکر است برای محاسبه روایی از روایی ظاهری، محتوایی و سازه و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که روایی و پایایی تأیید قرار گرفت. روش تجزیه و تحلیل دادهها شامل آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری) با نرم افزارهای پی ال اس ورژن3 و اس پی اس اس ورژن 27 بود. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی و مدیریت زمان تأثیر معناداری بر اضطراب امتحان دارند و این تأثیر از طریق انگیزه پیشرفت بهعنوان یک متغیر میانجی هدایت میشود؛ بهگونهای که خودکارآمدی تحصیلی با اثر منفی 1.293- و مدیریت زمان با اثر منفی 1.279- به کاهش اضطراب امتحان کمک میکنند، که بیانگر نقش مهم این دو عامل در تنظیم هیجانات تحصیلی و ارتقای توانمندی دانشجویان در مواجهه با شرایط امتحانی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/5/29 | ویرایش نهایی: 1404/9/25 | پذیرش: 1404/6/13 | انتشار: 1404/6/30