کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده: (1479 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی هنجاریابی پرسشنامه نظم بخشی هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن انجام شد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر روش یک پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن سال تحصیلی 97-1396 بود. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند نمونه مورد مطالعه در این پژوهش در مجموع 400نفر بود.ابزار سنجش این پژوهش پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی (2006) و پرسشنامه dass- 21بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای "آلفای کرونباخ" و "همبستگی پیرسون" و "تحلیل عاملی اکتشافی" برای تحلیل سوالهای پژوهش استفاده گردید. نتایج نشان داد پرسشنامه نظمجویی هیجانی از روایی مناسب برخوردار بوده و مولفههای این پرسشنامه بعنوان عامل مورد قبول واقع میشوند. پرسشنامه مذکور از پایایی مناسبی برخوردار است. روایی همگرا و تشخیصی (افتراقی) پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان از طریق محاسبه ضرایب همبستگی زیرمقیاسهای آن با افسردگی، اضطراب، استرس و شاخصهای سلامت روانی در مورد شرکت کنندگان بررسی شد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره شرکت کنندگان در زیر مقیاسهای خودسرزنشگری، نشخوارگری، فاجعهنمایی و دیگرسرزنشگری با افسردگی، اضطراب، استرس و درماندگی روانشناختی همبستگی مثبت معنادار و با بهزیستی روانشناختی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. بر اساس این نتایج، بین زیرمقیاسهای پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت و کم اهمیت شماری با افسردگی، اضطراب، استرس همبستگی منفی معنادار به دست آمد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/19 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10