Karazi M. The effectiveness of reciprocal behavior analysis approach on marital adjustment and components (satisfaction, solidarity, agreement and expression of love) in mothers of male elementary school students in District 1 of Tehran. JNIP 2020; 6 (10) :1-20
URL:
http://jnip.ir/article-1-458-fa.html
خرازی مونا. اثربخشی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و مولفه های(رضایت، همبستگی، توافق و ابراز محبت) در مادران دانشآموزان پسر مقاطع ابتدایی منطقه 1 شهرتهران. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1399; 6 (10) :1-20
URL: http://jnip.ir/article-1-458-fa.html
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره. واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ،ایران
چکیده: (2406 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری زناشویی و مولفههای (رضایت، همبستگی، توافق و ابراز محبت) در مادران دانش آموزان پسر مقاطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه کلیهی مادران دانشآموزان پسر مقطع اول ابتدایی در سال 97-1396 بود، طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتخاب نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و گمارش تصادفی ساده انجام گرفت و حجم نمونه به منظور آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل تعداد 30 نفر انتخاب شدند که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. روش جمعآوری اطلاعات با استفاده از، مقیاس هایسازگاریزناشوییاسپانیر (1976) و نیز آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل در طی 8 جلسه به مدت 90 دقیقه در هفته بر روی نمونه مورد نظر اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل کوواریانس چند متغیری) صورت گرفت. یافتههای بدست آمده نشان داد: آموزش رویکرد تحلیل رفتار متقابل تاثیر مثبت بر سازگاری زناشویی و مولفههای (رضایت دونفری، همبستگیدونفری، توافق دو نفری و ابراز محبت) گروه آزمایش در پس آزمون داشت. همچنین نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که رویکرد تحلیل رفتار متقابل موجب افزایش سازگاری زناشویی و رضایت دونفری، همبستگی دونفری، توافق دو نفری و ابراز محبت مادران دانشآموزان پسر پایه اول مقطع دبستان میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/27 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10