پیشزمینه و هدف: اضطراب امتحان به عنوان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت میتواند منجر به افت معنیدار توانایی دانشآموز در موقعیتهای مرتبط با ارزیابی یا امتحان گردد. مطالعهی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانشآموزان با اضطراب امتحان انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعهی مورد مطالعه کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه ساری بود. 16 دانشآموز دارای اضطراب امتحان پس از اجرای آزمون تشخیصی (پرسشنامهی اضطراب امتحان TAI) به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه بهطور برابر (8 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان میدهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی راهبرد مفید و مؤثری برای کاهش اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانشآموزان با اضطراب امتحان میباشد.
بحث و نتیجهگیری: مطابق با یافتههای این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/22 | ویرایش نهایی: 1395/11/18 | پذیرش: 1395/12/22 | انتشار: 1395/12/30