[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 11-20 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان
خانم مریم حامدی، دکتر بهرام میرزائیان*، دکتر رمضان حسن زاده
چکیده:   (2323 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اضطراب امتحان به عنوان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت می‌تواند منجر به افت معنی‌دار توانایی دانش‌آموز در موقعیت‌های مرتبط با ارزیابی یا امتحان گردد. مطالعه‌ی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش‌آموزان با اضطراب امتحان انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع متوسطه ساری بود. 16 دانش‌آموز دارای اضطراب امتحان پس از اجرای آزمون تشخیصی (پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان TAI) به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه به‌طور برابر (8 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی راهبرد مفید و مؤثری برای کاهش اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش‌آموزان با اضطراب امتحان می‌باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌های این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دبیرستانی باشد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، اضطراب امتحان، باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی، درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌ آگاهی
متن کامل [PDF 809 kb]   (672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamedi M, Mirzaiyan B, Hasanzadeh R. Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Anxiety and Positive Meta-Cognitive Beliefs about Worry in Students with Test Anxiety. JNIP. 2017; 1 (1) :11-20
URL: http://jnip.ir/article-1-46-fa.html

حامدی مریم، میرزائیان بهرام، حسن زاده رمضان. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان . فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1395; 1 (1) :11-20

URL: http://jnip.ir/article-1-46-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 3961