دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamedi M, Mirzaiyan B, Hasanzadeh R. Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Anxiety and Positive Meta-Cognitive Beliefs about Worry in Students with Test Anxiety. JNIP 2017; 1 (1) :11-20
URL: http://jnip.ir/article-1-46-fa.html
حامدی مریم، میرزائیان بهرام، حسن زاده رمضان. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان . فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1395; 1 (1) :11-20

URL: http://jnip.ir/article-1-46-fa.html


چکیده:   (6038 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اضطراب امتحان به عنوان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت می‌تواند منجر به افت معنی‌دار توانایی دانش‌آموز در موقعیت‌های مرتبط با ارزیابی یا امتحان گردد. مطالعه‌ی حاضر با هدف کارآزمایی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBCT) بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش‌آموزان با اضطراب امتحان انجام شده است.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ی مورد مطالعه کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع متوسطه ساری بود. 16 دانش‌آموز دارای اضطراب امتحان پس از اجرای آزمون تشخیصی (پرسشنامه‌ی اضطراب امتحان TAI) به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه به‌طور برابر (8 نفر) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی راهبرد مفید و مؤثری برای کاهش اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش‌آموزان با اضطراب امتحان می‌باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: مطابق با یافته‌های این مطالعه درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تواند روش مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانش‌آموزان دبیرستانی باشد.
متن کامل [PDF 809 kb]   (1956 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/22 | ویرایش نهایی: 1395/11/18 | پذیرش: 1395/12/22 | انتشار: 1395/12/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb