پیشزمینه و هدف: ناتوانی یادگیری، از مهمترین مشکلات دوران مدرسه میباشد و کودکانی که دچار ناتوانیهای یادگیری هستند، اغلب در جریان تحصیل و یادگیری کنار میمانند. هدف این پژوهش مقایسهی پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی در شهر قائمشهر میباشد.
مواد و روش کار: روش پژوهش علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی میباشدکه به مرکز تخصصی وابسته به آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر (توانا) در سال تحصیلی 95-1394 مراجعه نمودهاند (97n=). از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 80 دانشآموز (40 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری و 40 دانشآموز عادی) با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای پردازش اطلاعات عمیق اسکئونبرگ و اسکیلدر و مهارتهای اجتماعی ماتسون استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA) در سطح معنیداری 0/05<P استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان دادکه دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری از لحاظ پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی نسبت به دانشآموزان عادی وضعیت نامطلوبتری دارند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش بین پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری با دانشآموزان عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین دانشآموزان عادی در مقایسه با دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، از پردازش شناختی و مهارتهای اجتماعی بهتر و مناسبتری برخوردارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/23 | ویرایش نهایی: 1395/11/25 | پذیرش: 1395/12/24 | انتشار: 1395/12/30