[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 51-58 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ی پردازش شناختی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان عادی
خانم آناهیتا اکبری کوچکسرایی، دکتر اصغر نوروزی*، دکتر یار علی دوستی
چکیده:   (2206 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ناتوانی یادگیری، از مهم‌ترین مشکلات دوران مدرسه می‌باشد و کودکانی که دچار ناتوانی‌های یادگیری هستند، اغلب در جریان تحصیل و یادگیری کنار می‌مانند. هدف این پژوهش مقایسه‌ی پردازش شناختی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان عادی در شهر قائم‌شهر می‌باشد.
مواد و روش کار: روش پژوهش علی- مقایسه‌ای می‌باشد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان عادی می‌باشدکه به مرکز تخصصی وابسته به آموزش و پرورش شهرستان قائم‌شهر (توانا) در سال تحصیلی 95-1394 مراجعه نموده‌اند (97n=). از این جامعه آماری، نمونه‌ای به تعداد 80 دانش‌آموز (40 دانش‌آموز دارای ناتوانی یادگیری و 40 دانش‌آموز عادی) با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه‌های پردازش اطلاعات عمیق اسکئونبرگ و اسکیلدر و مهارت‌های اجتماعی ماتسون استفاده شده است. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA) در سطح معنی‌داری 0/05
<P استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان دادکه دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری از لحاظ پردازش شناختی و مهارت‌های اجتماعی نسبت به دانش‌آموزان عادی وضعیت نامطلوب‌تری دارند.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش بین پردازش شناختی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری با دانش‌آموزان عادی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین دانش‌آموزان عادی در مقایسه با دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، از پردازش شناختی و مهارت‌های اجتماعی بهتر و مناسب‌تری برخوردارند.

 
واژه‌های کلیدی: پردازش شناختی، مهارت‌های اجتماعی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 734 kb]   (901 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Kouchaksaraee A, Norouzi A, Doosti Y A. compare the cognitive processing and social skills of students with learning disabilities and normal students . JNIP. 2017; 1 (1) :51-58
URL: http://jnip.ir/article-1-52-fa.html

اکبری کوچکسرایی آناهیتا، نوروزی اصغر، دوستی یار علی. مقایسه ی پردازش شناختی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان عادی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1395; 1 (1) :51-58

URL: http://jnip.ir/article-1-52-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه ایده های نوین روانشناسی Journal of Psychology New Ideas
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 3961