دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 17 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari Nejad N, Rastegar S. The effect of listening to music (music therapy) on spiritual intelligence in students of Islamic Azad University of North Tehran. JNIP 2022; 13 (17) :1-12
URL: http://jnip.ir/article-1-723-fa.html
انصاری نژاد نصر الله، رستگار شیرین. تاثیر گوش دادن به موسیقی (موسیقی درمانی) بر هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 13 (17) :1-12

URL: http://jnip.ir/article-1-723-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، تهران، ایران
چکیده:   (1527 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تاثیر گوش دادن به موسیقی  (موسیقی­درمانی) بر هوش معنوی بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آزاد تهران شمال بود ، با توجه به طرح پژوهش شبه آزمایشی ، تعداد ۳0 دانشجو به روش نمونه­گیری غیر تصادفی و از نوع در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل (۱۵نفر) و آزمایش (۱۵) نفر جایگزین شدند. همچنین همگن­سازی گروه­های کنترل و آزمایش بر اساس ویژگی های همچون سن، وضع اقتصادی، وضعیت شغلی، میزان تحصیلات و ... صورت گرفت. جلسات موسیقی درمانی در ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای بر روی آزمودنی­های گروه آزمایش اجرا شد، سپس هر دو گروه ، پس آزمون را اجرا نمودند. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک طرفه بین­گروهی تجزیه  و تحلیل شدند. یافته ها نشان دهندۀ تفاوت معنادار بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون های کلی و در ابعاد خرده مقیاس های مطرح شده در این پژوهش بود. یافته ها نشان داد که موسیقی درمانی به طور معناداری میزان هوش معنوی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است  (P<0/05)بنابر، این نتایج می­توان گفت : اثربخشی موسیقی درمانی بر تمامی خرده مقیاس های پرسشنامه هوش معنوی عبدالله زاده شامل مؤلفه­های درک و ارتباط با سرچشمه هستی و زندگی معنوی با اطمینان ۹۵ %  مورد تایید قرار گرفت .
 
متن کامل [PDF 438 kb]   (466 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/13 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb