دوره 13، شماره 17 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 17 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhaei S, Ghadersarani R, Roozrokh Z, Mir A. The effect of reading Quranic stories on communication skills and religious identity and resilience of female students of first secondary school in Zabul city. JNIP 2022; 13 (17) :1-13
URL: http://jnip.ir/article-1-731-fa.html
نخعی سمیه، قادرسارانی راضیه، روزرخ زهرا، میر عباس. تاثیر خواندن داستان های قرآنی بر روی مهارت های ارتباطی و هویت دینی و تاب آوری دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان زابل. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 13 (17) :1-13

URL: http://jnip.ir/article-1-731-fa.html


استاد یار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زابل، دانشگاه آزاد زابل، ایران
چکیده:   (1102 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: ارتقاء تدین و دیانت در میان دانش­آموزان امری بسیار حائز اهمیت و کلیدی محسوب می­گردد که می­تواند نتایج کلیدی را در تربیت شخصیت­های برجسته برای آینده هر کشوری به دنبال داشته باشد. پژوهش­های پیشین تاثیر فاکتورهای دین­داری را در مورد ویژگی­های شخصیتی مورد بحث و بررسی قرار داده است، اما تا به حال پژوهشی یافت نشده است که نقش دین و مذهب را از منظر داستان­های  قرآن بر فاکتورهای شخصیتی افراد بررسی کند. لذا این پژوهش با در نظر گرفتن این خلأ در پیشینه­های پژوهش به دنبال بررسی این امر است که آیا قصص قرآنی می­تواند بر بعضی از فاکتورهای شخصیتی دانش­آموزان مانند تاب­آوری، مهارت­های ارتباطی و هویت دینی آنان تاثیر بگذارد یا خیر
مواد و روش کار: روش تحقیق پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. در این طرح دو گروه آزمودنی مورد مطالعه بوده­اند به این معنی که در مرحله اول افراد به دو گروه(A  و  B) تفکیک شدند. در مرحله بعد یک گروه آزمایشی در معرض آموزش و مطالعه داستان­های دینی قرار گرفته در حالی که گروه کنترل تحت هیچ آموزشی قرار نگرفت. پس از آموزش­های یاد شده مجددا افراد هر دو گروه تحت آزمون(پس­آزمون)قرار گرفتند(پرسشنامه تاب­آوری، مهارت­های ارتباطی، هویت دینی). جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر متوسطه دوره اول آموزش و پرورش شهرستان زابل می­باشد که بر اساس آمار اخذ شده برابر 270 کلاس با 5500 نفر می­باشد. با توجه به آمار موجود در آموزش و پرورش که معدل سالانه تحصیلی کلیه مدارس اخذ شده بود، با توجه به اینکه امکان تجمیع دانش­آموزان از تمام مدارس شهرستان در یک فضا به جهت مشکلات اجرایی و اخذ مجوز ممکن نبود، پایه هشتم سه مدرسه که مطابق با نظر مشاوره آموزش و پرورش شهرستان احتمالا از وضعیت ارتباطی ضعیف­تری برخوردار بودند و در نیمسال دوم تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند از بین مدارس شهرستان انتخاب شدند. پس از انتخاب این سه مدرسه دانش­آموزان از هر مدرسه 30 نفر از دانش­آموزان کلاس هشتم به شکل تصادفی انتخاب شدند.
یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد، مداخله آموزش قصص قرآن باعث ایجاد تغییرات آماری معناداری در بهبود مهارت ارتباطی، هویت دینی و تاب آوری دختران نوجوانان گروه آزمایش شده است
بحث و نتیجه گیری: نهایتا با توجه به نتایج بدست آمده می­توان به آموزش و پرورش پیشنهاد داد که در تدوین کتب قرآنی مدارس، از وجود قصص قرآن در محتوای این کتب استفاده بیشتری شود. همچنین می­توان از این پژوهش در مورد گروه­های خاص مانند مراکز نگه­داری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، مراکز و کانون­های تربیت کودکان نیز استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 433 kb]   (396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/20 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb