Momeni S, Ghasemijoo R, Jadbabaei Behbahani Z, Tabrizi M. Prediction of Social Adjustment Based on Fear of Negative Evaluation And Perception of Parents' Behavior in Children with Learning Disabilities. JNIP 2023; 15 (19) :1-9
URL:
http://jnip.ir/article-1-911-fa.html
مومنی سارا، قاسمیجو راحله، جدبابایی بهبهانی زینب، تبریزی مصطفی. پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس ترس از ارزیابی منفی و ادراک رفتار والدین در کودکان با اختلال یادگیری. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. ۱۴۰۱; ۱۵ (۱۹) :۱-۹
URL: http://jnip.ir/article-۱-۹۱۱-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
چکیده: (۱۱۲۳ مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس ترس از ارزیابی منفی و ادراک رفتار والدین در کودکان با اختلال یادگیری است. جامعهآماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مقاطع سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 90 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای سازگاری اجتماعی دخانچی (1377)، ادراک رفتار والدینی پارکر و همکاران (1979) و ترس از ارزیابی منفی لیری (1983) بود که از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-23 بهره برده شد. نتایج نشان داد که بین سازگاری اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی؛ و بین سازگاری اجتماعی و ادراک رفتار والدین در کودکان با اختلال یادگیری رابطه وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که ترس از ارزیابی منفی و ادراک رفتار والدین، پیشبینیکنندهی سازگاری اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/28 | ویرایش نهایی: 1402/2/30 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10