Ghasemi Joo R, Haghighat S. Prediction of Academic Vitality Based on Emotional Self-Regulation Strategies and Perfectionism in Students. JNIP 2023; 17 (21)
URL:
http://jnip.ir/article-1-947-fa.html
قاسمیجو راحله، حقیقت سارا. پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس راهبردهای خود تنظیمی هیجانی و کمالگرایی در دانشآموزان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 17 (21)
URL: http://jnip.ir/article-1-947-fa.html
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
چکیده: (1365 مشاهده)
پژوهش حاضربا هدف پیشبینی سرزندگی تحصیلی براساس راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و کمالگرایی در دانشآموزان دختر انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. از بین کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول منطقه سه شهر تهران تعداد 152 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی چاری و دهقانیزاده، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان و مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روشها و شاخصهای آماری شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار spss26 مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج حاصل ازتحلیل رگرسیون، راهبردهای خودتنظیمی هیجانی، مولفه پنهانکاری، مولفه تحمل و کمالگرایی خود مدارپیشبینی کننده سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان دختر بودند. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و کمالگرایی خودمدار در افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان نقش داشته و تاثیرگذارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/30 | ویرایش نهایی: 1402/4/17 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1